Hoeveel kost het om een voetbalclub te kopen of om één opterichten?

Hoeveel kost het om een voetbalclub te kopen? (Eredivisie, eerstedivisie en topklasse) en hoeveel kost het om er zelf één op te richten? En wat zijn de kosten om het bij te houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Voetbal
17.4K

Antwoorden (2)

Je zult helemaal onderaan moeten beginnen als je een club gaat oprichting, dus ergens in de zesde klasse. Je kunt niet zomaar uit het niets een Topklasser of hoger worden. Allereerst moet je een gemeente vinden waar je een voetbalclub kunt starten. Er moet dan wel voldoende belangstelling zijn (bij een nieuwe wijk zou het geschikt kunnen zijn), en de gemeente moet toestemming geven. Vervolgens komt er nog veel en veel meer bij kijk (bouwtekeningen, complex bouwen, sponsoring zoeken, leden werven, enz. enz. enz.).

Een club kopen is een ander verhaal, dit verschilt per club, uiteraard hoe groter, hoe moeilijker het wordt. Het is niet bekend hoeveel voor bijv. Vitesse en ADO (beiden hebben buitenlandse eigenaren) is betaald. Utrecht bijv. heeft Frans van Seumeren, maar die is ook echt geldschieter van de club, dus heeft het niet alleen gekocht als een zakenimperium.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een club wil kopen, dan moet je sowieso alle spelers kopen plus de grond en stadion dus het is veelste duur om te kunnen kopen als 'normaal'persoon.