Waarom is er voor voetbal zoveel (media)aandacht in vergelijking met veel andere sporten?

Waarom is voetbal zo populair geworden? Je leest/ziet/hoort er veel meer over dan andere sporten. Ik vroeg me af hoe dit komt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
5.4K
tinus1969
9 jaar geleden
Voetbal is populair, omdat het populair is.
Die populariteit is helemaal niet objectief; mensen houden van voetbal, omdat andere mensen ook van voetbal houden, er dus ook over praten, op school of werk, etc etc etc.
Verder, omdat voetbal competitief is (wij tegen zij) is het ook makkelijk om je te identificeren met een team -zoals Ajax, of juist Feyenoord. Het is opvallend dat maar weinig Rotterdammers voor Ajax zijn, ook al is Ajax objectief niet beter of slechter dan Feyenoord.
Je ziet dan ook, dat de populariteit tvan voetbal betrekkelijk nieuw is: Het huidige voetbal bestaat sinds ongeveer 1900; het is opvallend genoeg niet populair in de VS, wat ook bewijst dat de populariteit deels 'toevallig' is. De interessante vraag is, waarom voetbal populair is geworden, en bv hockey of honkbal niet. Honkbal is de nationale amerikaanse sport -maar waarom hier niet?

Antwoorden (3)

Om te beginnen is voetbal een oude sport. Vroeger werd er in Alaska door moeders met kinderen op hun rug een stevige pot voetbal gespeeld. Vaak ging dit er ruig aan toe en dat kon leiden tot vechtpartijen. Tegenwoordig is het voetbal veel strenger en word het beter begeleid. Eén reden is dus:
- Het is geen gewelddadige sport.

Natuurlijk is voetbal niet alleen leuk te doen. Het kijken naar een goede pot voetbal kan ik ook erg waarderen. En niet alleen de voetballiefhebbers vinden dat. Tijdens WK’s en EK’s support elke Nederlander ons internationale team. Dit groepsgevoel is ook één van de sterke kanten van het voetbal:
-Het is leuk om naar te kijken.

Soms is het gewoon lekker om je even uit te leven. Gewoon hard tegen een bal aantrappen en snel over een veld sprinten kan ertoe leiden dat je iets rustiger word. Je raakt de nodige energie kwijt en het is dus nog goed voor je lichaam ook! zo komen we dus bij het derde feit:
-De sport is goed voor je lichaam en conditie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om deze vraag te beantwoorden, moet je volgens mij niet alleen aangeven waarom voetbal leuk/interessant is. Ik ken een heleboel andere sporten waarvoor de bovenstaande argumenten ook gelden...
In Nederland is voetbal zeer populair om verschillende redenen.
Ten eerste is het een sport die je zelf vrij makkelijk kan beoefenen. Je hebt een bal nodig en een doel die je zelfs van 2 jassen kan maken. Hierdoor zie je dat veel jeugd snel gaat voetballen.
Daarnaast is het een sport die erg spannend is. Doordat Nederland niet zo groot is leggen we het in de meeste populaire sporten af. In het voetbal hebben 'we' jarenlang succes geboekt door onze andere visie op voetbal. Ik chargeer nu maar Italië heeft een verdedigende visie, Engeland speelt op kracht en Duitsland op efficiëntie. Bij sporten als golf of tennis heb je minder aan een goede visie, je moet gewoon de beste zijn.
In het verleden hebben clubs als Ajax, psv en Feyenoord grote successen geboekt. Dit geeft een heel goed gevoel want we speelde tegen clubs uit landen die veel meer mogelijkheden hebben. Kort gezegd; in een land waar 50 miljoen mensen wonen vind je makkelijker een topspits als in een land waar 10 miljoen mensen wonen. Laat staan de financiële mogelijkheden.
Daardoor is er veel aandacht voor deze sport op tv. De mensen willen dat het op tv komt en daardoor raken mensen geïnteresseerd. Maar mensen hebben er interesse voor dus daarom wordt er veel aandacht aan besteed. Dit versterkt het wij-gevoel.
Ook is het zo dat als bijv. op je werk 8 van de 10 mensen over voetbal praten de andere 2 graag mee praten (gelukkig zijn er uitzonderingen). Er zijn mensen die denken dat ze voor paal staan als ze de wk finale van 2010 niet hebben gezien (wat in mijn ogen totale onzin is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Media aandacht wordt bepaald op basis van de populariteit en de verkoopbaarheid en de aanwezige steun die de materie vind bij de redacties van het kanaal dat iets uitzend.

Voetbal is altijd volkssport nummer één geweest, en de redacties van alle sport-media in Nederland hebben iets met voetbal. Er is geen enkele andere sport waar dat ook voor geldt. Derhalve is het logisch dat er voor het voetbal bepaalde aandacht wel is en voor andere sporten minder.

De NOS heeft niets met vechtsport of motor-sport. De aandacht daarvoor is derhalve minder.

Iets als schaatsen of turnen is ook niet populair, maar dat vind men wel interessant en is ook verkoopbaar aan een breder publiek en dus is daar de aandacht er wel, zelfs als Nederlanders er minder goed in zijn. De turnsuccessen waren er in het verleden niet, en toch zag je het relatief veel.

Niets kan echter op tegen een sport die miljoenen mensen in hun vrije tijd voor hun plezier met regelmaat beoefenen (de een serieuzer dan de ander) en waar mensen zich aan kunnen spiegelen als gevolg daarvan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Voetbal helemaal niet ALTIJD volkssport nummer één geweest. Sterker nog, die status heeft voetbal eigenlijk pas verrassend kort -ongeveer 100 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat over de media-aandacht. Binnen het kader van sportverslaggeving is dat wel degelijk het geval. Sterker nog, je zou zelfs kunnen beargumenteren wanneer we het hebben over periodes van meer dan 100-jaar geleden, we het niet eens kunnen hebben over een volk, aangezien de samenleving toen onderverdeeld was in zuilen en sociale klassen.