Waarom zijn er uitzonderingen op de buitenspelregel van voetbal?

De meeste mensen weten dat buitenspel een regel is bij voetbal. Het is één van de vragen die een vrouw gesteld wordt, als ze van voetbal houdt.
Echter weten veel mensen niet dat er uitzonderingen op de regel zijn. Waarom zijn deze uitzonderingen gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
12K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag ik heb mij heel lang afgevraagd hoe dat zat met die buitenspel regel. En vooral die grensgevallen / uitzonderingen.

Het beste antwoord

Uiteraard kan je pas buitenspel staan als je op de helft van de tegenstander staat. Uit een hoekshop (corner), inworp en doeltrap kan je ook niet butenspel staan, ook al sta je op de helft van de tegenstander.

Toegevoegd na 2 minuten:
Grappig detail trouwens, de buitenspelval (forceren van een buitenspelsituatie door de verdediging) is door de Nederlander Hans Tetzner geintroduceerd in het voetbal.

Toegevoegd na 14 minuten:
Helemaal het antwoord vergeten!

De uitzonderingen zullen zijn ingesteld om de "flow" in het spel te behouden. Het wordt heel makkelijk verdedigen op een inworp als je daar ook buitenspel kan staan, de bal kan dan nooit op de helft van de tegenstander vooruit worden gespeeld omdat dan de buitenspelval altijd kan worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord(en). Nu weet ik eindelijk waarom de uitzonderingen bedacht zijn.

Andere antwoorden (4)

De enige uitzondering die ik kan bedenken is dat je op je eigen helft nooit buitenspel kan staan.

Waarom deze uitzondering gemaakt is? Tja, je hebt dan zeker nog 50 meter om de speler in kwestie in te halen.
Sowieso speel je gevaarlijk spel als zelfs de laatste man op de speelhelft van de tegenstander te vinden is. Deze situatie zal zich dan ook niet al te vaak voordoen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een tweede die ik zou kunnen bedenken is passief buitenspel staan. Oftewel: je staat officieel wel buitenspel, maar de bal gaat de andere kant op dan waar jij staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad op buitenspel zijn uitzonderingen
iemand die niet in de richting van het schot staat staat niet hinderlijk buitenspel
Op de onderstaande link zie je diversn voorbeelden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitzonderingen zijn voornamelijk van toepassing geworden om het spel sneller te maken.
Ook heeft de aanvallende partij zo een klein voordeeltje voornamelijk om het spel aanvallender en attractiever te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bleek dat een aantal ploegen de buitenspelval zo goed onder de knie had, dat het spel vaak dood kwam te liggen. Dit ging ten koste van de amusementswaarde. Door de toepassing van de uitzonderingsregel, van passief buitenspel, is het opzetten van een buitenspelval niet gegarandeerd succesvol meer. Hierdoor komt er meer spanning en snelheid in het spel.
AlphaLimaSierra