Kun je bij voetbal nog scoren ná het eindsignaal?

De extra tijd is voorbij, de tegenpartij is na de aanval de bal kwijt geraakt aan jou, je weet dat de scheids nu gaat affluiten en je schiet de bal kei hard richting het andere doel. De scheids fluit af maar de bal beland wel in het net (zonder eerst de grond te hebben geraakt), telt dit doelpunt nog?
Net zoals je dus vaak bij basketbal ziet gebeuren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De scheidsrechter fluit het eindsignaal, vanaf dat moment bestaat er geen spel meer. Een scheidsrechter fluit nooit af in het midden van een actie, misschien ook wel om dit soort excessen te voorkomen. Sterker de scheidsrechter wacht het in de lucht zijnde schot af indien het richting doel gaat, omdat het misschien wel zou kunnen zijn dat de bal in het netje duikt.

Nee, bij voetbal is het echt zo dat het laatste fluitsignaal ook echt het einde is voor wat betreft het scoren van punten. Er kan incidenteel nog wel een kaart getrokken worden na het laatste fluitsignaal en die telt dan nog wel.

Ja, dat kan, maar die telt dan niet meer... Komt regelmatig voor hoor...

Kijk maar is goed. Er wordt altijd gefloten wanneer net de laatste actie tot het doel is gemaakt, of wanneer er geen kans meer bestaat tot een actie binnen de tijd. Een voetballer denkt nooit: aaah, 5 sec om een doelpunt te maken, laat ik maar is schieten.. Omdat hij dit niet weet. Dit heb je volgens mij wel bij basketbal.

Het doelpunt telt dan niet. Het eindsingnaal betekent het einde van de wedstrijd. Ik meen dat het Mark Overmars een keer is overkomen toen hij nog voor Ajax speelde (volgens mij tegen Willem II). De keeper was mee naar voren bij een corner of vrije trap in een wanhoopspoging om alsnog de gelijkmaker te forceren. De bal werd weggewerkt door de verdediging, kwam bij Overmars, hij schoot de bal op doel en de scheids floot af, daarna belandde de bal in de goal, maar het doelpunt telde niet. Ook als de bal zonder de grond te raken in de goal beland, is het geen doelpunt. Bij een strafschoppenserie is het weer anders. Als een speler de bal schiet, is de bal in het spel, als hij bijvoorbeeld de onderkant van de lat raakt, dan de grond en via de keeper in het net beland, is het GEEN doelpunt. Als de bal via de lat en de keeper in het net beland (zonder de grond aan te raken), is het WEL een doelpunt. Dit is ter sprake gekomen tijdens de strafschoppenserie van Nederland tegen Zweden op het EK 2004, de penaly van van Fredrik Ljungberg tegen Edwin van der Sar. Hij raakte de onderkant van de lat en via van der Sar (die op de grond lag, stuiterde de bal in de goal. In de nabeschouwing werd aangegeven dat wanneer de bal de grond had geraakt, het spel "dood" was en wat daarna gebeurde dus niet meer van toepassing zou (moeten) zijn.

Als de bal over de doellijn gaat TIJDENS het fluitsignaal telt deze nog wel mee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100