Hoe kan ik mijn team motiveren ?

Hallo,

A.s. zaterdag heb ik een heel belangrijke voetbalwedstrijd, maar sommige jongens uit mijn team spelen altijd maar op 60%.
Graag tips hoe ik ze kan motiveren om alles er uit te halen, denk aan motiverende muziek luisteren in de kleedkamer etc.

Groet, Thom

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
3.3K

Antwoorden (3)

Vraag ze waarom ze niet alles geven en speel daar op in. Zomaar oppeppende muziek heeft geen zin als je de oorzaak niet weghaalt. Misschien zijn ze moe van een drukke week, zien ze toch niet in dat ze kunnen winnen, hebben ze helemaal geen zin meer in voetbal, vinden ze het team niet leuk, vinden ze hun plaats in het team niet de goede of nog anders.

Praat met elkaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Behandel je mensen vriendelijk.
Als teamleider moet je je medewerkers met respect en vriendelijkheid benaderen. Geef complimenten als ze het verdienen. Misschien sta je er niet bij stil, maar als je mensen met respect behandelt, dan krijgen ze een enorme motivatie-boost. Mensen vinden het prtettig om te horen dat ze goed werk leveren.

2. Geef je mensen verantwoordelijkheid.
Als er taken zijn, die je kan delegeren, zorg er dan voor dat deze persoon niet alleen de taak mag (moet) uitvoeren, maar dat hij er ook de verantwoordelijkheid voor krijgt. Als men verantwoordelijk is voor een taak, dan is men sowieso gemotiveerder om deze taak tot een goed einde te volbrengen.
Waarom is dit zo? Als deel van een groep lijkt het of je werk niet zo belangrijk is, maar als verantwoordelijke van een taak ben je dit wel. Als je verantwoordelijkheid krijgt over een taak (of een deel van een groter project) ben je eens zo gedreven.

3. Luister!
Niemand voelt zich graag nutteloos. Alsof zijn werk niet belangrijk is.
Het is niet omdat jij het laatste woord hebt, dat je geen hulp kan vragen bij het nemen van belangrijke beslissingen. Mensen vinden het prettig als ze het gevoel krijgen dat hun mening of standpunt ook belangrijk is.
Luister altijd naar andere meningen. Zo motiveer je je team of medewerkers omdat ze weten dat hun mening ook belangrijk is.

4. Je doelstelling : een gulden middenweg
Denk diep na over je doelen en resultaten en hoe deze je medewerkers kan motiveren.
Maak je doelstellingen niet te gemakkelijk. Je team zal snel resultaat boeken en zo worden ze niet gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen.
Langs de andere kant mag je je doelen niet te moeilijk maken. Op deze manier zal je team snel afhaken en zijn motivatie verliezen.
Probeer een uitdaging te vinden ergens in het midden. Uitdagend genoeg maar wel haalbaar.
5. Leer je team kennen.
Het is niet de bedoeling dat je collega’s je beste vrienden worden, maar dit wil nog niet zeggen dat je de echte mens achter deze personen moet negeren.
Houd alle communicatie open en leer je team kennen door aandacht te geven aan hun behoeftes, verlangen, hun sterktes en hun zwaktes. Mensen hebben snel door of een leider bezorgd is of niet. Men is zeker sneller gemotiveerd als men moet werken voor iemand die bezorgd is.

6. Kies voor transparantie
Niemand vindt het prettig om in het ongewisse gelaten te worden. Communiceer op een open manier over je acties en je besluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bied ze een patatje en een AA-tje aan als ze gewonnen hebben. Dat werkte bij ons altijd.