Waarom wordt de "ijzeren Rinus" weinig meer toegepast bij het bepalen of de bal de doellijn gepasseerd heeft?

Stond er geen camera bij de doellijn, dan kon men door een geconstrueerde beeldverplaatsing net doen alsof de camera bij de doellijn stond. Dat noemde men de "ijzeren Rinus", genoemd naar de ex-voetballer Rinus Israel.

11 jaar geleden
in: Voetbal
2.1K

Het beste antwoord

Die wordt al sinds 2004 niet meer gebruikt:

Studio Sport stuurt IJzeren Rinus met pensioen

HILVERSUM - Televisiekijkers kunnen tijdens het Europees kampioenschap voetbal in Portugal niet meer kijken naar de animatiebeelden van 'IJzeren Rinus'. Met dit apparaat maakte NOS Studio Sport tijdens het EK 2000 nog computeranimaties waarmee de waarnemingen van de scheidsrechter werden getoetst.

Ook vanuit hoeken waarin geen camera's stonden, konden op die manier arbitrale beslissingen worden gecontroleerd.

"We sturen IJzeren Rinus met pensioen omdat het systeem niet altijd even betrouwbaar bleek", meldde Studio Sport-hoofdredacteur Maarten Nooter woensdag. In voorkomende gevallen kunnen de programmamakers wel een beroep doen op een soortgelijk systeem van de Duitse televisie; een apparaat dat nauwkeuriger lijkt te zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is wel goed nieuws: "Het WK voetbal in 2014 in Brazilië zal volgens FIFA-voorzitter Sepp Blatter in elk geval één primeur kennen. In een interview met een Spaanse krant kondigt de voorzitter van de wereldvoetbalbond vandaag de introductie aan van doellijntechnologie aan op het mondiale kampioenschap."

http://www.ad.nl/ad/nl/1045/WK-voetbal/article/detail/3065482/2011/12/05/Blatter-Camera-op-doellijn-bij-WK-2014.dhtml