Kan en mag een voetbal coach vervangen worden tijdens een ek of wk? Zo ja, is dit al een keer gebeurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
1.5K

Het beste antwoord

Ja, het kan, het mag en het is al eens gebeurt.

Bij het WK 2006 in Duitsland verliet de bondscoach van Togo het team op de tweede dag van het WK.
Togo zelf had nog geen enkele wedstrijd gespeeld, maar de spelers waren al in staking gegaan wegens het uitblijven van kwalificatiepremies.

Doordat de spelers op de trainingen ook niet op kwamen dagen, besloten de coaches zelf op te stappen.

http://www.nu.nl/wk-2006/750903/bondscoach-togo-stapt-nu-al-op.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In theorie kan en mag dit, maar het is nooit gebeurt en zal vermoedelijk ook niet zo gauw gebeuren. Je bereid je met de coach voor op zo'n toernooi, als je dan toch niet tevreden bent als bond kun je hem vlak voor het toernooi ontslaan, al is dit ook nog maar zelden of nooit gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet vinden dat er ooit een coach ontslagen is tijdens een EK of WK maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurd is. Wel tijdens de kwalificatiereeks: http://nos.nl/artikel/380329-bondscoach-zuidafrika-ontslagen.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nossportvoetbal+%28NOS+Voetbal+Nieuws%29 of vlak erna. Vaak hebben ze een contract tot vlak NA een EK of WK dus dan valt het niet zo op als ze stoppen.

Als een coach ziek zou worden moet die natuurlijk vervangen worden maar dan is er altijd nog wel een tweede coach die dat kan overnemen.