Is de beker van het EK een wisselbeker en waar staat de beker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
2.4K

Antwoorden (1)

Ja, het is een wisselbeker. (De Coupe Henri Delauney).

"De originele Coupe Henri Delaunay werd ontworpen door de Fransman Arthur Bertrand. De trofee woog zo’n 8 kilogram en werd vervaardigd uit zilver. Geschat wordt dat de waarde van de Coupe Henri Delaunay om en bij de 22.000 euro bedroeg. Het laatste land dat de originele EK-trofee in de lucht mocht steken, was Griekenland in 2004 te Portugal.

Voor het EK van 2008 in Oostenrijk en Zwitserland besloot de UEFA namelijk om een nieuwe beker te ontwerpen. Asprey Londen, een Britse goud- en zilversmid, kreeg de eer om de nieuwe trofee te vervaardigen. De EK-beker bleef voor een groot deel dezelfde, al is hij nu wel ietsje groter omdat het marmeren voetstuk niet werd behouden. Voorts bestaat hij nog steeds volledig uit zilver. Ook de naam, Coupe Henri Delaunay, bleef behouden.

Leuk om weten, is dat de winnaars van het EK de originele beker niet voorgoed in hun prijzenkast mogen zetten. Zij krijgen een replica. Die mag bijvoorbeeld niet groter zijn dan 4/5de van de originele trofee. Toch is er een uitzondering. Als een land driemaal op rij het EK wint, of vijfmaal in totaal, heeft het recht op een exacte kopie van de beker. Tot op heden slaagde er echter nog geen enkel land in om zijn EK-titel met succes te verdedigen. Duitsland veroverde de EK-titel wel al driemaal, Frankrijk en Spanje tweemaal."

En waar hij nu staat? Vermoedelijk in een kluis op de plaats waar hij straks wordt uitgereikt...

Citaten onbewerkt overgenomen uit bron.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, super bedankt voor het antwoord!