Waarom lijkt een voetbalveld op tv groter dan in het echt?

Als je op tv voetbal kijkt lijkt het voetbalveld altijd heel groot, maar als je dan hetzelfde veld in het stadion bekijkt valt het eigenlijk wel mee hoe groot het is. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
4.1K

Antwoorden (5)

Datzelfde vind ik inderdaad ook.

Waarschijnlijk heeft het er ook wel mee te maken dat een camera een heel andere kijkhoek heeft als je ogen, vanaf een bepaald punt zie je bijv met een camera maar een deel of de helft van het veld, terwijl als je zelf op die plek zou staan dat je het hele veld ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
volgens mij is dat inderdaad ook echt de reden. Als je er zelf naar kijkt dan ligt in principe het hele veld binnen je gezichtsveld.
De eredivisie heeft ook grotere velden dan een amateur club je hebt verschillende maten van velden en de profs hebben de grootste maat. Of bedoel je in het stadion in het echt en op tv want dan wordt je gewoon misleid door de camera
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste voetbalvelden die je op televisie ziet, hebben grote afmetingen die tegen het maximale aanzitten. In de eredivisie is Excelsior een uitzondering. Zij hebben bewust de kleinst mogelijke afmeting genomen, omdat ze denken dat ze daar het meeste baat bij hebben. Ook zie je op tv vaak dat het veld gemaaid is in een bepaald patroon, waardoor het groter lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt door de lens die de camera gebruikt en doordat je door de camera kijkt. Als je op de tribune zit kan je je hoofd zelf bewegen en zie je in je ooghoeken de rest van het veld. Dit kan niet als je voor de tv zit, waardoor je het gevoel hebt dat het veld vrij groot is.

Als je naar concerten in de, bijvoorbeeld ArenA kijkt op tv dan lijkt het podium, veld, e.d. groter dan in het echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om zo groot mogenlijk beeld te geven wordt alles
gefilmd met een groothoek lens.
Zo veel mogenlijk te zien op 1 beeld.