Hoe werkt het bestuurssysteem van Ajax?

Ik snap niks van dat bestuur van Ajax. Hoe werkt dat met al die commissarissen en de ledenraad enzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (1)

Ajax is gewoon een (beursgenoteerd) bedrijf, net zoals Philips of Ahold. Aandelen Ajax worden gewoon op de beurs verhandeld. Daarom is er ook een Raad van Bestuur en een Raad van Commissarissen. Maar er is ook een vereniging, dus daarom is er die ledenraad.

Hier een overzicht van de organisatiestructuur:

"De organisatiestructuur van Ajax bestaat uit een Vereniging en een Vennootschap (NV). De vereniging Ajax heeft een driekoppig bestuur en een Ledenraad, die de leden vertegenwoordigen. Het bestuur van de vereniging bestaat uit Uri Coronel (voorzitter), Joop Krant en Cor van Eijden. De organisatiestructuur van de Ajax NV bestaat uit een Directie en een Raad van Commissarissen. De directie van Ajax wordt gevormd door commercieel directeur Henri van der Aat en financieel directeur Jeroen Slop. De laatste algemeen directeur van Ajax was Rik van den Boog. Hij stapte per 1 juni 2011 op na aanhoudende kritiek van onder meer Johan Cruijff. De Raad van Commissarissen van Ajax werd tot voor kort gedeeltelijk gevormd door de bestuursleden van de Vereniging Ajax. In 2011 is de samenstelling van de Raad van Commissarissen van Ajax gewijzigd."

Bovenstaande citaat komt van deze site:
http://managementscope.nl/bedrijf/afc-ajax
en daar kun je veel meer lezen, o.a. ook actuele zaken, zoals het gerommel in de ledenraad, en het gedoe rond Johan Cruijff etc.