Waarom is er geen betaald voetbal club in Zeeland? Zijn er ooit plannen voor geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
9.7K

Het beste antwoord

Daarvoor is Zeeland waarschijnlijk te dun bevolkt en heeft te veel concurrentie van nabijgelgen clubs zoals Feyenoord en in mindere mate NAC en andere Zuid-Hollandse en Noord-Brabantse clubs. Overigens is er wel een BVO in Zeeland geweest, zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vroeger was er FC Vlissingen. Die is nu failliet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem voor een BVO is niet zozeer het achterland in mensen (kijk maar naar Hoffenheim in Duitsland) maar met name het aantal bedrijven wat in sponsoring wil paticiperen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"VC Vlissingen speelde van 1990 tot en met 1992 betaald voetbal en is daarmee de enige profclub die de Provincie Zeeland ooit gekend heeft; het eerste seizoen als VC Vlissingen, het tweede en laatste seizoen als VCV Zeeland. Na twee jaar werd geconcludeerd dat er vooralsnog geen plaats was voor een profclub in Zeeland.

De club ging als VC Vlissingen verder in het amateurvoetbal."

"Het begon als een ambitieus project. In 1989 kwam amateurclub VC Vlissingen in de kwartfinale van het toernooi om de KNVB beker. Hiervoor had de club vier profclubs uitgeschakeld. Hierop kwam het besluit dat ook Zeeland een profclub waardig moest zijn. In 1990 trad VC Vlissingen toe tot het betaalde voetbal met als doel het voetbal in Zeeland tot een hoger niveau te brengen. Nog nooit eerder was een Zeeuwse club toegetreden tot de professionele divisies, maar de verwachting was dat er wel draagvlak was voor het initiatief. Dit bleek echter tegen te vallen. Het avontuur was een kort leven beschoren. Na twee seizoenen in de eerste divisie kreeg de club de financiële eindjes niet meer aan elkaar geknoopt en werd VC Vlissingen weer een amateurclub."

http://nl.wikipedia.org/wiki/VC_Vlissingen

Maar Zeeland heeft wel het enige echte voetbalmuseum dat Nederland rijk is.

http://www.voetbalexperience.nl/