Een journalist mag vragen wat hij wil. Het is dus taak van de sporter om zichzelf te beschermen.

Het is aan de geïnterviewde om zijn grenzen te bewaken;

Van tevoren nadenken hoeveel je over je privé leven wilt vertellen.
Je moet leren dat je je niet hoeft te laten schofferen wanneer de journalist stevig doorvraagt en verbaal erg sterk confronterend is. Je leert dan hoe je op een nette manier bezwaar maakt en indien de vrager niet ophoudt ermee, hoe je beleefd het interview afbreekt.

Sommigen vinden een interview gezond spannend en anderen raken in paniek. Dezen wordt geleerd hun angst onder controle te krijgen en niet in de stress te raken of de cotrole te verliezen.

Je moet je ook bewust zijn dat een journalist erop getraind is om te interviewen en terwijl hij aantekeningen maakt denkt; 'Is dit het antwoord dat ik wilde horen", 'zijn er dingen omzeild','zijn er dingen die expres niet worden gezegd' enz. Ondertussen houdt hij de geïnterviewde ook in de gaten. Hij kijkt naar je lichaamshouding ( losjes, gespannen,open, gesloten, verdedigend ) en kijkt regelmatig in je ogen om je te peilen.

Ze worden ook getraind in het niet ' off the record' iets vertellen en zeker niet bij een journalist die onbekend is en die niet vertrouwd wordt. Sommigen kunnen heel joviaal en vriendelijk doen om foute uitspraken te ontlokken. Dit soort dingen moet natuurlijk voorkomen worden, vandaar moet dat ook getraind worden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx Amc. Topantwoord.

Andere antwoorden (2)

Dat ze eerst moeten denken en dan pas antwoord geven op de vraag en dat de media niet hetzelfde is als op het voetbalveld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen agressie op te wekken en te lastige vragen af te wimpelen.
Zou ook goed zijn voor sommige trainers (denk aan Louis van Gaal).