Wat gebeurt er als een voetbalclub een periodetitel heeft gewonnen maar vervolgens onderin eindigt en degradeert. Speelt ie dan nog mee voor promotie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
5.5K

Antwoorden (4)

Ja.

En als ze dan toch nog de promotie winnen dan degradeert een ander team.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag !

Om een periode titel te winnen moet je over een periode van 8 ronden de meeste punten halen van alle deelnemers.
Het lijkt me raar dat een club er in slaagt om een periode titel te winnen en vervolgens alles te verliezen, dus in praktijk zal een winnaar van een periode titel nooit helemaal onderaan de ranglijst staan.

Daarnaast staan er niet heel veel clubs uit de Topklasse te springen om te promoveren (slechts drie clubs willen wel promoveren: FC Oss, Spakenburg en Rijnsburgse Boys), dus als deze drie geen kampioen worden, dan hoeft er sowieso geen degradatie plaats te vinden.

Ik ben even in de online bibliotheek van de KNVB gedoken en heb gekeken in de regelementen van promotie/degradatie en periodekampioenen, maar dit geval staat nergens beschreven.

Het enige dat aan het eind van de betreffende documenten staat is:
"In gevallen waarin niet is voorzien of waarin op grond van bijzondere omstandigheden naar de mening
van het bestuur betaald voetbal afwijking noodzakelijk is, beslist het bestuur betaald voetbal."

Kortom, daar zullen dan nog wel de nodige vergaderingen over volgen.

Maar nogmaals: dit zal in de praktijk waarschijnlijk nooit voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het goed een antwoord lezen is blijkbaar ook moeilijk.
Ik citeer: "In gevallen waarin niet is voorzien of waarin op grond van bijzondere omstandigheden naar de mening van het bestuur betaald voetbal afwijking noodzakelijk is, beslist het bestuur betaald voetbal". Daarboven meldde ik al dat de regelementen van diezelfde KNVB hier geen uitsluitsel over geven, waardoor mijn in deze reactie vermelde citaat van toepassing zal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaat de nickname die jij bezigt "zoekertje " op bepaalde ijzeren voorwerpjes,die zich vooral in laag water bevinden?
Als iemand toch meedeelt,dat daarvoor geen concrete antwoorden te vinden zijn in de regelementen is dat een antwoord en nog wel een duidelijke. Je komt hier toch wel enigszins gefrustreerd door over!
Of het onderhavige antwoord correct is, doet hier niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt van die mensen op goeievraag die er alleen maar op uit zijn om antwoorden, vragen of reacties te vinden die niet helemaal volgens de richtlijnen zijn.
Vaak moet je dat soort mensen maar gewoon negeren, want als op reacties minnen konden worden gegeven zouden dit soort personen er heel wat krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord natuurlijk en een + van mij, Zoekertje is meer een Zeikerdje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Zoekertje: de vraag is: "Wat gebeurt er". Het antwoord is, ik citeer,"... beslist het bestuur betaald voetbal." Lijkt me duidelijk...
Als deze periode gepakt word door de kampioen krijgt in dat geval degene die 2de van de periode staat de periode titel. en dan strijd je automatisch mee voor promotie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Indien een betaaldvoetbalorganisatie, die degradeert of wordt teruggetrokken uit de Jupiler League, tevens een keer ingevolge artikel 1 of 2 als periodekampioen is aangemerkt, zal de best geklasseerde betaaldvoetbalorganisatie in de eindrangschikking, die geen periodekampioen is geweest en die niet reeds op basis van artikel 2 óf 3 als deelnemer is ingeschreven, zijn plaats in de play-offwedstrijden om promotie/degradatie innemen."

Oftewel; degradatie op basis van rangschikking gaat boven de periodetitel, en de play-off plaats wordt vergeven aan de hoogst geklasseerde, niet reeds gekwalificeerde club.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shit, daar had ik overheen gelezen denk ik +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens krom, je hebt die titel namelijk al gewonnen... Nec presteerde het ooit eens om zich te plaatsen voor Europees Voetbal, en tegelijkertijd te degraderen uit de Eredivisie. Althans, dacht dat dat NEC was hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@newwr; Als je het mij vraagt is het minder krom dan een club die onderaan eindigt toch mee te laten doen voor promotie. De titel heb je, maar promotie hoort, als je het mij vraagt, verdient te worden door gedurende een geheel seizoen behoorlijk te presteren. Ik snap het punt van die periodetitels als play-off kwalificatie dan ook niet echt.