Hoe leg je iemand goed uit dat voetbal meer is dan een spelletje... Weet iemand een filmpje waar de emotie vanaf spat.

Is er een filmpje of een tekst waardoor duidelijk word hoe diep voetbal kan zitten.

Ik ben supporter van Ajax mis geen wedstrijd. Elk dag dat Ajax voetbalt is een schitterende dag. Hoe kan je je vriendin of Familie uitleggen hoe diep Ajax zit ? Ajax is zo belangrijk voor mij. Ik sla mij eigenverjaardag ervoor over. Ik mis mijn eigen diplomauitreiking om naar Ajax te gaan. Ik geef er (zo goed als) alles voor op.

Nou is er binnenkort een Familiefeest op een dag dat Ajax speelt. Hoe kan ik nou mensen duidelijk maken wat dat voor mij betekent. Ik zoek een filmp waarin de emotie die voetbal inzich heeft kan duidelijk maken. Een schitterend compilatie van voetbal en supportersmomenten. Voor een 'non voetbalsupporter' ik ben niet zomaar een supporter die op TV alles volgt. Ik zit iedere wedstrijd met vrienden op 'de harde kern' (om het duidelijk te maken) Voor de wedstrijd in de kroeg in de stad. Het is niet alleen de westrijd (het spelletje) er komt veel meer bij kijken. Je hoort vaak Soccer is a religion. Maar het is echt een manier van leven.

Hoe maak je dit iemand duidelijk.

Gelieve geen antwoorden als, er is iets mis met jou. Het is maar een spelletje. Dat is het dus niet wil ik juist duidelijk maken.

Ik heb al 2 suggestie van vrienden gehad :
Kijk naar GREENSTREETHOOLIGANS & FOOTBALL FACTORY naar ze. Dat soort ideëen ben ik naar opzoek.

Bvd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
2.7K

Antwoorden (8)

Hoe meer je iemand ergens van probeert te overtuigen, hoe minder dat gaat vaak lukken. Probeer te accepteren dat niet iedereen voetbal net zo leuk vindt als jij.

Mensen zullen heus wel in de gaten hebben dat jij ongelofelijk van voetbal houdt, maar iemand die niet diezelfde liefde voor voetbal heeft, zal ook na het zien van een filmpje wat jou heel veel doet, weinig tot niets doen.

Als ik jou was zou ik een compromis proberen te maken, misschien kan je wel een uur naar het familiefeest in plaats van het hele feest mee te maken. Zo toon je je goede wil en laat je zien dat je best wel iets wil opofferen.

Iemand kan mij 100 mooie films laten zien over spinnen, maar als ik er niet van hou, zal ik dat ook niet doen na een 'mooie' film.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk een verkeerd antwoord voor een Ajax-fan, maar ik zou ze laten kijken naar de beelden van de begrafenis van Coen Moulijn. Beelden van huilende supporters, die de beste man niet eens persoonlijk kenden. Beelden van en een interview met een Sparta fan, die ondanks dat Feyenoord toch niet zijn club was vond dat hij voor Moulijn daar moest zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker geen verkeerd antwoord. Feyenoorder (oei ik wilde Kakkerlak zeggen) of niet. Deze man verdient respect. Net als elke andere voetballer. De keuze voor een club kan verkeerd zijn, toch verdient zo iemand en een ieder ander respect. Mooi antwoord.
Toch had je beter begravenis van Bobby kunnen zeggen. Bedankt voor je antwoord !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, hoe had ik Meneer Haarms kunnen vergeten... Sorry, maar ik heb niets met Ajax (ook niet heel erg veel met Feyenoord, maar op één of andere manier heb ik toch altijd sympathie voor Feyenoord)
Ik denk niet dat je ze daar van overtuigen aangezien de meeste mensen het niet willen begrijpen. Maar misschien dat je wat foto's of flmpjes hebt van jouw en je maten toerend door Nederland/Europa om je club te steunen. Dat maakt het ook wat persoonlijker en daardoor begrijpelijker voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen de sociologen is er onderzoek gedaan naar de sterke beleving van voetbal en staat dit bekend als impliciete religiositeit.

Uit het boek "Het geloof der goddelozen" van prof. Ter Borg:
"De uitspraak 'voetbal is religie' wordt zinniger als je kijkt naar wat het voor de mensen doet. Het reduceren van de complexiteit en de onbestemdheid van de werkelijkheid, het verbroederen van mensen en het kanaliseren van de agressie worden vaak genoemd als functies van religie. Dat geldt zeker voor religies waarin het ritueel een belangrijke rol speelt. Maar dat maakt voetbal nog niet tot religie. Religie is het pas, wanneer er iets bovenmenselijks in het spel is. Dit bovenmenselijke
komt voort uit de emoties die het spel bij sommigen opwekt. Deze zijn charismatisch van aard. Men fokt tijdens de wedstrijd, net als bij sommige religieuze rituelen, in een solidariserende roes het eigen positieve groepscharisma op. Hetzelfde doet men met het negatieve groepscharisma van de tegenstander.
(...) Het verplaatst ons voor ons gevoel even naar een andere, hogere werkelijkheid. En hoewel we weten dat die werkelijkheid niet echt, maar gespeeld
is, worden we er toch door gelouterd. (...)
Wat die heiligheid inhoudt en hoe het kan dat voetbal voor
sommige supporters, de vromen, alles behalve vrijblijvend is, wordt beschreven in Voetbalkoorts van Nick Hornby. Dit is een 'voetbalautobiografie'. Hier is sprake van een extreme bezetenheid van het voetbal. Maar juist deze uitvergroting maakt het ons mogelijk te begrijpen wat er bij veel voetbalfanaten speelt. (...) Voetbal heeft ook iets eeuwigs. Het was er al voordat wij er waren, en het zal er zijn als wij er niet meer zijn. De spelers zijn altijd jong, en je kunt ertegen opkijken, zoals je deed toen je een
kind was. Zo blijf je zelf jong. Het lot van je club is jouw lot. Als je club wint, ben jij een winnaar, maar als je club vernederd wordt, word jij vernederd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lukt je nooit, dus bespaar je de moeite. Leuker is om met iemand die ook van voetbal houdt over dat spelletje te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer niet uit te leggen dat voetbal meer is dan een spelletje (wat het niet is). Maar probeer een voorbeeld te vinden van dingen in het leven van je familie die voor hun heel belangrijk zijn.

Bijvoorbeeld een kind, een hobby, een huisdier, een studie enz. Vertel dan dat voetbal voor jou net zoiets is.

Overigens kun je ook gewoon die wedstrijd een keer missen als je familie daar heel blij van wordt.

Voetbal gaat vooral over vrienden. Je directe vrienden als zijnde supporters en indirecte vrienden de spelers en de club die je een soort persoonlijkheid toedicht. (hoe leuk zou voetbal nog zijn als je altijd alleen aanwezig bent bij de wedstrijden?). Wat jij dus eigenlijk zegt is dat je familie voor jou zo onbelangrijk is dat je die liever negeert dan de voetbalclub. Waarbij ik aanneem dat dat familiefeest iets is wat slechts eenmalig, of jaarlijks, is terwijl ajax veel vaker speelt.

Je zegt dus ook dat voetbal voor jou belangrijker is dan andere mensen blij maken. Blijkbaar wil je familie graag dat je komt. Het is dus behoorlijk asociaal om daar niet heen te gaan. Ajax speelt ook de week erna wel weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken mij wel in jouw verhaal, want ik ben zelf namelijk ook een zeer fanatiek Ajacied en heb dit seizoen pas 4 wedstrijden gemist!!

Er start aankomende maandag (17 januari) bij RTL 7 om 22.00 uur een nieuwe serie "Voetbalfans" waarin voetbalfans door dik en dun worden gevolgd.
In 1 van de afleveringen wordt ook een Ajacied gevolgd.

Als je onderstaande bron bekijkt zie je dat in de 2e aflevering er een Ajax supporter wordt gevolgd.
Misschien snappen ze na het zien van de documentaire het dan een beetje!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat youtube vol staat met de filmpjes die jij bedoeld. Dit kunnen filmpjes zijn van supporters die geen wedstrijd missen als het niet hoeft en bv idd huilen als er een prominent overlijdt maar ook filmpjes van hooligans.
Mensen kunnen zo gegrepen worden door iets dat ze er alles aan doen om het te kunnen blijven doen.

Dit is niet alleen met voetbal maar met van alles. Ik kan me voorstellen dat je als groepje bij zo'n wedstrijd zit en lekker uit je dak gaat. Het is alleen jammer dat er ook gasten zijn die op rottigheid uit zijn. Tussen de harde kern zit van alles. Dat kan de boekhouder zijn die het als uitlaatklep gebruikt in een misschien saai bestaan maar je hebt er ook gasten tussenzitten die helemaal doorgesnoven zijn en weinig tot geen herseninhoud hebben. Dit zijn meestal ook de gangmakers.

Ik moet wel zeggen dat het wij- gevoel wat zo'n harde kern heeft misschien wel groter is dan de meeste gelovigen met hun religie. Zij komen altijd op voor elkaar en dat zouden nederlanders meer moeten doen, even los van voetbal. Samen staan we sterker tegen iedereen.
Als ik bij voetbal ruzie krijg, ondanks dat ik dat niet wil en diegene slaat je en je slaat terug dan sta je al bekend als herrieschopper, bij een tweede keer word je al in die groep geplaatst. Het is dus vrij relatief.
Zij reageren op slechte kritiek zoals ikzelf zou reageren als iemand wat over mijn ma zou zeggen. De liefde voor de club zit zo hoog dat zij niet pikken dat er slechte dingen over worden gezegd. Je hoort ergens bij en dat bescherm je. Ik hou niet van vechten maar loop het niet uit de weg als het komt en zeker niet als je daarmee beschermt wat zich niet kan verdedigen.