Henk Kesler heeft als doelstelling voor het Nederlands Elftal eerste of tweede. Is dat realistisch?

Henk Kesler blikte al vooruit naar het WK van 2010 in Zuid-Afrika. De algemeen directeur van de KNVB legde de lat nog hoger dan hij eerder deze week had gedaan, toen was uitgelekt dat Nederland de halve finale moest halen. 'De ambitie is bijgesteld, we gaan nu voor een eerste of tweede plaats. Daar is Bert van Marwijk het overigens helemaal mee eens', vertelde hij.

'Sport gaat om prestaties en als je een toonaangevend voetballand wilt zijn, móét je ambitieus zijn. We staan bekend om ons uitstekende opleiden en bezetten de tweede plaats op de FIFA-ranking. Dan mag, nee moet, je de lat hoog leggen', motiveerde Kesler zijn aangepaste doelstelling. 'Het is nu natuurlijk niet zo dat we de topfavoriet zijn op het WK, maar met dit elftal moeten we zeker een rol van betekenis spelen.'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Natuurlijk is het onrealistisch, Nederland heeft nog nooit een WK gewonnen en de laatste finale plaats is 30 jaar geleden. Dus statisch gezien is de kans dat we het winnen nihil en de kans op een 2e plaats ook uiterst klein.

Qua selectie hebben we in de aanval en op het middenveld spelers van de wereldtop. Echter onze verdediging is van middelmatig niveau. Dus echt een topselectie hebben we niet.

Maar zoals hierboven al werd gesteld, je moet altijd naar zo'n toernooi gaan met de intentie om te winnen.

Naar mijn mening moeten we minimaal kwartfinale halen en meer is bonus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb als doelstelling eerste. Je moet er natuurlijk al niet van uitgaan dat je "maar"tweede word.
Je gaat voor de hoofdprijs. anders moet je thuisblijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je moet ook met minder tevreden kunnen zijn. Wij gaan echt nooit winnen met spelers als Ooijer en Stekelenburg. Als er druk op de defensie komt, krijgen we altijd doelpunten tegen. De tweede helft tegen IJsland was ver onder de maat, dat moet je tegen Spanje of Engeland niet proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat er niet om of je met minder tevreden kunt zijn je begint en gaat voor de hoofdprijs. Als je dan tweede word is dat ook mooi maar je doel moet de hoofdprijs zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engeland moet zich eerst maar eens kwalificeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engeland is met achttien punten uit zes duels soeverein koploper in Groep 6. Kroatië is tweede met dertien uit vijf, Oekraïne is derde met zeven uit vier. Beide landen treffen elkaar zaterdagavond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien was de vraag of het realistisch is, niet of het verstandig is om de eerste of tweede plek als doelstelling te hebben.
Natuurlijk hebben ze als doelstelling 1e. Dat heeft iedereen. Dat betekent niet dat je niet tevreden bent als je minder hoog haalt, maar gewoon dat je het liefste eerste bent. Als je zo'n wedstrijd ingaat met een idee van 'als we 10e worden is het goed genoeg', zet je je veel minder goed in dan als je denkt van 'kom op, we worden eerste!'. Tenminste, zo werkt het voor de meeste mensen. Ambitieuse mensen (zoals sporters) hebben meestal het hoogst haalbare als doelstelling, en dat lijkt me ook erg logisch.

Je speelt het WK niet onder het mom van 'het is maar een spelletje', want het is een wedstrijd, en bij een wedstrijd komt iemand als beste uit de bus. En het zit in de aard van de mens om het beste te willen zijn, dus heb je als doelstelling om eerste te worden.

En om antwoord te geven op je vraag. Misschien is het niet realistisch, maar als ze er zelf niet in geloven lukt het nooit. Dus het is juist mooi dat ze de instelling hebben die ze hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet realistisch gezien de laatste wedstrijden.
Ik vind het bovendien zeer wonderlijk dat dit elftal tweede staat op de wereldranglijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat realistisch. Als je al met een andere instelling aan een WK mee doet, moet je wat mij betreft ook gewoon thuis blijven, want dan heb je daar niks te zoeken. Of het haalbaar is? Ik heb zo mijn twijffels, maar ik hou ook niet van voetbal, dus kan er eigenlijk ook niet van wakker liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wel. Je moet dat gewoon ambiëren. Of het gaat lukken is een tweede. Maar als ze net zo goed spelen als de eerste 3 wedstrijden op het afgelopen EK, geef ik ze een redelijke kans.

Toegevoegd op 07-06-2009 16:44:19
Hopen dat veel Nederlandse voetballers weg kunnen bij Real Madrid en terecht kunnen bij andere Europese topclubs. Natuurlijk ook hopen dat een aantal spelbepalers niet geblesseerd raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je iets fout gelezen.
De officiele doelstelling van de KNVB is dat bij de toekomstige toernooien minimaal de halve finale gehaald gaat worden, met andere woorden: Minimaal 4e.
Bert van Marijk zelf wil direct wereldkampioen worden.

Tja en of het realistisch is: Feit is wel dat we ons erg makkelijk gekwalificeerd hebben en de eerst twintig minuten tegen IJsland waren zeker indrukwekkend.
Vergeet niet dat een groot deel van onze spelers wel in grote indrukwekkende competities speelt. Daarnaast doen andere grote landen het ook niet best. Duitsland heeft zich afgelopen week geblameerd tegen China (1-1 gelijkspel). Portugal moet nog hopen zich überhaupt te kwalificeren en ook andere grote landen gaan niet echt lekker.

Zoals de grootmeester al zegt: De bal is rond. Alles ken gebeuren.

Toegevoegd op 08-06-2009 08:21:42
Oke, ik zie net op vi.nl dat Kesler zijn doelstelling heeft bijgesteld tot eerste of tweede... dapper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op papier is dit zeker realistisch. Op papier is het Nederlands Elftal ook zeer goed. Maar in het echt komt het er meestal niet heel goed uit..