Waarom dragen de coaches en verslaggevers bij Engels voetbal bijna altijd een bloempje op hun revers?

Als ik naar Match of the day kijk op de BBC zie ik heel vaak dat de trainers/coaches maar ook de commentatoren en verslaggevers meestal een soort van klaproosje op hun revers hebben. Wat voor betekenis heeft dit? Is het een een huldeblijk of ter nagedachtenis aan iemand/iets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is nu precies wat ik me van de week afvroeg en waar ik me van het voorgenomen het hier te stellen (maar natuurlijk weer ben vergeten)

Het beste antwoord

Antwoord van C4th klopt, maar daar hoort nog een heel stuk bij: het zogenoemde 'Poppy Appeal'. Ieder jaar, inderdaad begin/half november komen de plastic poppies je oren uit: mensen dragen ze overal, en je ziet ze ook veel in auto's. In iedere winkel/supermarkt liggen er dozenvol van en er zijn zelfs straatverkopers die ze aan de man proberen te brengen. Iedere poppy kost £1 en de opbrengst gaat naar de 'Royal British Legion's Charity'. Die liefdadigheidsinstelling werkt met/voor veteranen/familieleden van omgekomen (Britse) soldaten. Dit jaar is de aandachtsgroep de Armed Forces die in Afghanistan zijn verwond/omgekomen (dus invalide soldaten en familieleden van omgekomen soldaten). Dit jaar wordt gehoopt om 36 miljoen pond hiervoor op te halen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Oh, voor het geval iemand geinteresseerd zou zijn hoe het poppy gebeuren precies werkt heb ik een link gevonden: http://www.poppy.org.uk/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede aanvulling, dat verklaart veel! Ik vroeg me al af hoe zo'n hele oude oorlog nog zo veel invloed kon hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, toen ik in Engeland woonde kreeg ik een beetje de indruk dat je het als publiek figuur bijna niet kon maken om niet met een poppy rond te lopen. Want iedere ander draagt zo'n bloempje en laat daarmee zien dat ze geld hebben gegeven aan dit project, dus als jij de enige bent die het niet draagt....
Maar misschien is dat mijn eigen interpretatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, heb die indruk ook wel eens Inge, vind dat best komisch eigenlijk... English Traditions wegen nogal zwaar, vooral waar het oorlogen betreft... alhoewel ik soms ook wel eens denk dat ze 'voor het goede fatsoen' de poppy van vorig jaar gewoon weer uit de kast halen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon het gevoel bij dit antwoord!

Andere antwoorden (1)

"Wie omstreeks 11 november BBC 1 of 2 op zijn televisiescherm krijgt, kan opmerken hoe iedereen die in beeld verschijnt een rode klaproos, symbool van de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog, in zijn knoopsgat draagt. Bijna een eeuw na dato leeft in Engeland de herinnering aan 'The Great War' nog heel concreet voort. De rode klaproos ('poppy' in het Engels) is voor de Engelsen het symbool van WO I geworden door het gedicht van John MacCrae 'In Flanders Fields the Poppies Grow...' Het was de enige plant die na 1918 nog op de totaal verwoeste grond in Vlaanderen kon groeien. "

http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=38257
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Jij was eerst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Exact +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
terecht die gouden medaille.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, eigenlijk vind ik het niet echt in de categorie voetbal thuishoren, het zijn namelijk niet alleen coaches en sportverslaggevers die de Poppy dragen, maar ook presentatoren van andere programma's.
En loop een willekeurige metro in rond die periode en het stikt ook van de poppies op de jassen.