Heeft iemand de spelpositienummers van een voetbalteam en de functies van die nummers die ze uit moeten oefenen. de spelers dus

ik bedoel dus wat moet een nr 10 doen op zijn positie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
44.8K

Het beste antwoord

Standaard Nederlandse nummering in een 4-3-3 systeem is:

keeper: nummer 1
rechts/linksback: 2/5
centrale verdedigers: 3 & 4
rechtsmidden: 6
centrale middenvelder: 10
linksmidden: 8
rechtsbuiten: 7
spits: 9
linksbuiten: 11

Toch worden sommige nummers ook echt aan een positie toegewezen, Rafael van der Vaart is bijvoorbeeld een echte nummer 10 speler, omdat hij op de positie van achter de spits speelt.

Nummer 9 en 11 worden ook gezien als een spits en linksbuiten positie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als nummer 10 als back staat opgesteld dan moet hij verdedigen.
Als nummer 10 als spits staat opgesteld, dan moet hij aanvallen en scoren.
Kortom, er zijn geen wetten die bepalen welk rugnummer waar moet staan.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om de spelpositienummers, niet om de rugnummers.
over het algemeen is het volgende standaard:
1 is een keeper
6 is meestal een verdedigende middenvelder, 9 is een spits, en 10 is meestal een aanvallende middenvelder ofwel spelmaker. Dit geldt alleen niet standaard, er zijn veel uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het ongeveer als je met 4-3-3 speelt met een nummer tiem positie ! Beetje Ajax idee. Ik hoop dat je zoiets bedoelt.

1 Keeper ( die ballen tegenhouden ?)
2 Rechtsback ( verdedigen en met een aanval tussen zijn backpositie en de middenvelder in staan om de rechtsmidden te ondersteunen)
3 Laatste Man ( blijft altijd/meestal achterin hangen.)
4 Voorstopper ( 2e centrale verdediger die mee schuift bij een aanval om het middenveld te ondersteunen)
5 linksback ( verdedigen en met een aanval tussen zijn backpositie en de middenvelder in staan om de linksmidden te ondersteunen)

(Een middenvelder doet eigenlijk alles in het veld. Mee verdedigen en aanvallen. Werken voor alle ballen. (Type Edgar Davids))

6 Rechtsmidden
7 Centraal midden
8 Linksmidden

9 Rechtsvoor (buiten) (In de aanval probeert hij vanaf de zijkant een voorzet te geven. Komt de voorzet van de linksvoor dan positioneert deze speler zich rond de hoek van het strafschopgebied.)
10 Centraal midden (iets terug gezakt om vanaf het middenveld te komen,. hij speelt dus eigenlijk tussen het middenveld en de spits in.)
11 Linksvoor (buiten)(In de aanval probeert hij vanaf de zijkant een voorzet te geven. Komt de voorzet van de linksvoor dan positioneert deze speler zich rond de hoek van het strafschopgebied.)

Toegevoegd na 8 uur:
---------------------------
--------------------------
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo in eind jaren vijftig kwamen de rugnummers in zwang. Je had toen het 4-2-4 systeem waarin de keeper nr 1 was en vervolgens werd van rechts naar links en daarna van achter naar voren genummerd. Zo was de voorhoede:
rechtsbuiten 8, rechtsbinnen 9, linksbinnen 10 en linksbuiten 11.
Daarna ging men 4-3-4 spelen en werden de rugnummers echt populair. De linksbinnen (met nummer 10) werd van aanvaller middelste (en daarmee spelverdelende) middenvelder waardoor later alle spelverdelers graag dat nummer 10 hadden.
De oude rechtsbinnen (met 9) werd centrale aanvaller (spits) en daarom is dat nummer vandaag nog populair.

Omdat de rugnummers wat zeggen over de positie binnen een team zijn vooral de nummers 1 t/m 11 populair. Omdat de bondscoach van Argentinië in 1978 zich nog niet wilde uitlaten over welke spelers bij zijn belangrijkste 11 behoorden, besloot hij om de spelers op alfabetische volgorde te nummeren en speelde de voetballer (niet-keerper) Alonso met nummer 1 op dat WK. Dat voorbeeld is niet verder nagevolgd in het toch wel traditionele en bijgelovige voetbal, hoewel het reglementair niet verboden was.
Met de op clubniveau steeds grote wordende selecties komen er steeds meer bijzondere nummers in gebruik. Het nummer 88 (dat kan gelezen worden als 2xde 8e letter van het alfabet, oftewel HH, oftewel Heil Hitler) is zo'n nummer dat ertoe zal leiden (denk ik) dat er wel paal en perk zal worden gesteld aan de nummering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nummer 10 met klasse moet tussen de linies gaan spelen ( tussen de rij aanvallers en middenvelders in )
en dan iets goed met de bal doen. bijvoorbeeld een steekbal ofzo een schot.
Om een echte 10 te zijn is een goeie traptechniek wel heel belangrijk. Zoals Sneijder en Lampard allemaal keiharde schoten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let niet op de nummers tegenwoordig zie je in t profvoetbal helemaal geen teams meer met nr 1 tm 11 als basis. aan het begin van t seizoen krijgt iedereen een nr waar ze het hele seizoen mee gaan spelen dat kan van nr 1 tot nr 99 zijn.