Waarom heeft Wimbledon gestreept gras?

Het tennisgras van Wimbledon is verdeeld in vele stroken van licht- en donkergroen. Op tv geeft dit een soort zebrabeeld. De tennisbal is hierdoor moeilijk te volgen. Waarom heeft Wimbledon gestreept gras? En is er een (eventueel) voordeel van deze contrasterende strepen?.

4 jaar geleden
in: Tennis
5.7K

Antwoorden (2)

Omdat het gras heen en weer gemaaid wordt.
Er is inderdaad wellicht een voordeel, je zou wat beter het veld in kunnen schatten.

Dezelfde gelijkende vraag wordt over voetbal velden ook gevraagd (voetbalantwoord dus, maar dat maakt voor het idee weinig uit):

https://www.quest.nl/mens/sport/a25468018/voetbalveld-gestreepte-banen/
De banen op het voetbalveld zijn de schuld van de terreinknecht met zijn grasmaaier. Want door het maaien komen de grassprieten in een bepaalde richting te staan. En omdat een maaier aan het eind van het veld draait, komt een deel van het gras de ene kant op te staan en een deel de andere.

Donker en licht gras
De grassprieten in de donkere en lichte banen zijn hetzelfde. Maar kijk je met de gemaaide sprieten mee, dan valt er veel licht op de sprieten en lijken ze lichtgroen. Kijk je tegen de richting van de grassprieten in, dan lijkt dat stuk van de grasmat donkergroen. Hetzelfde effect is ook te zien als je met je hand over een fluwelen kussen gaat. De kant die de haren op staan, bepaalt de kleur van het kussen.

Waarom die banen op het veld?
De banen zijn dus een mooie bijkomstigheid van het maaien. Maar dat niet alleen. Het zou scheidsrechters en assistent-scheidsrechters ook helpen om spelsituaties beter in te schatten. Zo zouden ze bijvoorbeeld beter kunnen zien of iemand buitenspel staat.
===
Er zou zelfs van een extra roller achter de maaier gebruik gemaakt worden.
Toegevoegd op 01 juli 2019 11:30: afbeelding
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Een voetbal is wat grootte betreft toch niet vergelijkbaar met een tennisbal?
En met maaien hoef je toch niet strepen te maken? Je kunt met enig nadenken toch ook de ene helft van de baan donkergroen en de andere helft lichtgroen maken?
LeonardN
4 jaar geleden
Een voetbal is wat grootte betreft toch niet vergelijkbaar met een tennisbal?
Dat zeg ik niet zozeer, maar eigenlijk wel. De voetbal is groter EN de strepen op een voetbalveld zijn groter. Dus verhoudingsgewijs zal je aardig in de buurt komen.
Maar het gaat niet zozeer om de verhouding streep vs bal, maar streep vs veld. Als je iets opdeelt in stroken, kan je beter inschatten hoever de rand van het veld is.
1 lege ruimte vs 6 stroken in een ruimte geeft een beter overzicht. En met maaien hoef je toch niet strepen te maken?
Dat hoeft niet. Ik zeg niet dat men het moet doen. Je kunt met enig nadenken toch ook de ene helft van de baan donkergroen en de andere helft lichtgroen maken?
Dat kan. Toch kiest men er blijkbaar voor om te alterneren. Men houdt geen rekening met de gevoelens van SentWierda als men het gras maait en als de tennissers het prima vinden of het zelfs voordeliger vinden (vanwege voornoemde reden dat je beter kan schatten) dan zal men dat blijven doen.
Dat ziet er mooier uit, vooral op een beeldscherm. De strepen worden gemaakt met kalk net zoals bij voetbalvelden.
Het is een hardnekkig misverstand dat het door de maairichting komt, de vleug die dat geeft is binnen enkele speelminuten verdwenen.
4 jaar geleden
Erna55
4 jaar geleden
http://www.lonelyplanet.com/travel-blog/tip-article/wordpress_uploads/2016/06/Wimbledon-fcacd85efcd5.jpg
De strepen verdwijnen ook op plaatsen waar de spelers gelopen hebben.