Speelsterkte tennis gaat iedere keer omhoog, hoe kan dit?

Ik was begin van dit jaar 7.2 in de dubbel. Heb vervolgens (dubbel) competitie gespeeld en daar won ik 75% van de partijen (de meeste waren wel 8 spelers), vervolgens heb ik 2 weken geleden een toernooi gespeeld en daar in de halve finale gestrand, mijn maatje is speelsterkte 6.9 (DD7) en afgelopen week ook in halve finale gestrand met maatje speelsterkte 6.2 (GD7). Hoe kan ik dat in nu ineens volgend de huidige rating op 8.5 sta?
Niet dat het me zoveel uitmaakt, ik weet hoe ik speel, maar vind dit best raar!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tennis
6K

Antwoorden (1)

Beste Annema,

Er zijn verschillende regels wanneer het gaat om rating bij tennis, maar ik weet niet alle regels precies. Ik zal je vertellen wat ik weet en ik hoop dat daarmee je vraag dan (grotendeels) beantwoord is.

Ten eerste. Bij een gespeelde wedstrijd is de rating die je erbij krijgt afhankelijk van de huidige rating van je tegenstanders. Als de gemiddelde rating van je tegenstanders 6 is krijg je bij winst een 5 erbij, en bij verlies een 7. Wanneer je rating in het geval van verlies hoger is dan wat erbij komt, vervalt die rating. Voorbeeld: in dit geval was jij 7,2, stel je verliest van een gemiddelde 6 dan krijg je er geen rating bij. Win je hiervan krijg je wel een 5 erbij (om het alvast lastig te maken, dit klopt niet altijd, kom ik later op terug). Dit is andersom ook zo, win je van een gemiddelde 9 krijg je er geen 8 bij.

Ten tweede. Je rating veranderd door het jaar door, dit gaat als volgt:
-je begint met zes keer je eindejaarsrating bij de start van het jaar
-elke partij waarbij je rating krijgt vervangt 1 van de zes eindejaarsratings
-na zes van deze partijen worden niet meer ratings vervangen
voorbeeld:
begin van het jaar is je rating
(7,2+7,2+7,2+7,2+7,2+7,2)/6=7,2
na drie wedstrijden kan dit zijn
(7,2+7,2+7,2+5+9+9)/6=7,4
eind van het jaar (na 10 wedstrijden)
(5+9+9+9+9+9+9+9+9+9)/10=8,6

Als laatste. In mijn eerste punt zou ik hier op terugkomen. Dit is een regel die ik niet goed ken, vooral omdat ik hier eigenlijk nooit mee te maken heb. Wanneer het verschil tussen jou en je partner groot is qua rating (zoals jouw partner die 6,2 was) krijg jij een minder hoge rating erbij. Ik weet niet precies hoe dit in zijn werking gaat en hoe groot de 'straf' is van het spelen met een veel betere speler, maar hierdoor kan het zijn dat jij in de gemengd dubbel geen punten hebt gekregen.

Om erachter te komen welke ratings je hebt gekregen voor welke partijen kun je op mijn knltb kijken. Achter de gespeelde wedstrijden staat als het goed is de verkregen rating (tenzij je voor die partij geen rating hebt gekregen, zie mijn eerste punt)

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord!