Hoe maak ik een sterke en slimme tennis opstelling?

Hoe maak je een sterke en slimme opstelling in een tenniswedstrijd? Ik vind dit oom fijn om te weten en misschien anderen mensen ook! :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tennis
2.4K

Antwoorden (1)

aangezien je het hebt over een opstelling, neem ik aan dat je het hebt over dubbels. Er zijn verschillende tactieken te vinden op internet, maar ik zal het hier vooral over mijn eigen ervaringen hebben.

De tactiek die je gebruikt is altijd sterk afhankelijk van je normale spel. Ik speel dubbels met verschillende personen en gebruik daarbij ook verschillende tactieken. Ikzelf ben redelijk sterk aan het net en kan mijn service goed plaatsen. Als ik met een medespeler speel die ook goed kan volleren kan ik tijdens mijn servicegame goed service-volley spelen. Dit vereist wel goede samenwerking tussen de spelers.

Als de netspeler niet erg sterk is, is het verstandig achterin te blijven staan. Hierdoor zal de tegenstander liever 'veilig' op jou slaan. Als je goed kunt rallyen is dit geen probleem. Als de tegenstander beter is dan zul je risico moeten nemen (lobben over de netspeler, de netspeler passeren, dropshot of continue druk zetten).

Als je medespeler heel erg slecht en/of onzeker is aan het net kun je met z'n tweeën achter beginnen. Zeker wanneer je dit voor het eerst doet heeft dit een erg verwarrend effect op de tegenstander. Vervolgens zullen zij waarschijnlijk zo snel mogelijk met zijn tweeën naar het net proberen te komen of dropshots proberen te slaan.

Dit zijn de speelstijlen die ik regelmatig gebruik/heb gebruikt. Zoals ik al eerder vertelde is de tactiek die ik toepas zeer afhankelijk van mijn medespeler en mijn tegenstanders. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

ps. misschien ook interessant om op te zoeken:
australische opstelling (i opstelling)
2 back rush opstelling
dropvolley