Wat is het verschil tussen Wimbledon en het Olympisch tennistoernooi in Londen?

Het olympisch tennistoernooi wordt ook op wimbleon gespeeld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tennis
1.4K

Antwoorden (2)

Wimbledon is een jaarlijks terugkerend toernooi, het Olympisch tennistoernooi wordt alleen deze zomer gehouden, omdat de Olympische Spelen dit jaar in Londen plaatsvinden. Het Olympisch tennistoernooi vindt plaats van 28 juli t/m 5 augustus 2012, de winnaar mag zich 4 jaar lang Olympisch kampioen noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in feite hebben we dus twee keer wimbledon in 1 jaar? Nee, we hebben het tennistoernooi: Wimbledon en we hebben het Olympische tennistoernooi (wat puur toevallig ook in het Wimbledon Stadion gehouden wordt.) De regels zullen dus anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Olympisch tennistoernooi staat helemaal los van Wimbledon. Ze hebben niks met elkaar te maken. Dit jaar komt het alleen zo uit dat zowel Wimbledon als het Olympisch tennistoernooi in Londen gespeeld wordt. Hier (>http://nl.wikipedia.org/wiki/Tennis_op_de_Olympische_Zomerspelen_2012) vind je de wedstrijdopzet+kwalificatie van het Olympisch tennistoernooi, hier (>http://nl.wikipedia.org/wiki/Wimbledon_%28tennistoernooi%29) die van Wimbledon. Qua kleding is Wimbledon één van de weinige toernooien waarbij je in het wit moet spelen, bij het Olympische toernooi is dit niet verplicht. Dus ze mogen bij de Spelen in gekleurde shirts spelen.
1,4 miljoen Euro!
(Dat is het bedrag dat de mannelijke winnaar van Wimbledon op zijn bankrekening bijgeschreven kreeg.
De winnaar van het Olympische toernooi krijgt een gouden medaille en dan is het op (en toch vermoed ik dat Federer met plezier een Wimbledon beker wil inruilen voor de Olympische gouden plak, aangezien dat de enige prijs is die nog in zijn kast ontbreekt). )

Maar even serieus: de enige overeenkomst is dat dit toernooi toevallig op de banen van Wimbledon gespeeld wordt, omdat deze banen het meest geschikt zijn van alle banen in Londen.
Hadden de Olympische spelen dit jaar in Parijs gehouden geworden, dan had het toernooi waarschijnlijk plaatsgevonden op de banen van Roland Garros, maar dan had het nooit Roland Garros geheten, maar nog steeds Olympisch Tennistoernooi.

Verschillen naast het al eerder genoemde ontbreken van prijzengeld tijdens het olympische toernooi is dat een tenniswedstrijd tijdens de Olympische spelen uit maximaal drie sets bestaat (op de finale bij de mannen na, daar gaat het weer om maximaal vijf sets).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tennis_op_de_Olympische_Zomerspelen_2012

Wat betreft de kleding:
"De spelers van het Olympisch Tennistoernooi 2012 op Wimbledon zijn niet verplicht witte kleding te dragen.

Tijdens de Olympische Zomerspelen 2012 in Londen wordt het tennistoernooi gespeeld op het terrein van Wimbledon. Normaal gesproken geldt op Wimbledon een dresscode waarbij verplicht witte kleding gedragen dient te worden.

Tijdens Londen 2012 mogen de spelers de kleding van hun land dragen. Als toelichting wordt aangegeven dat het een Olympisch Toernooi betreft en dus geen officieel Wimbledon evenement.

http://www.olympische-spelen.com/index.php/olympische-spelen-londen-2012/olympische-spelen-londen-2012-algemeen/176-olympische-tennis-spelers-mogen-kleding-eisen-van-wimbledon-negeren