Waarom is een schaatsbaan 400 meter?

500 meter zou toch veel makkelijker zijn met afstanden als 1, 1,5, 5 en 10 kilometer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Schaatsen
7.3K

Het beste antwoord

Tot 1892 waren de afstanden nog niet officieel vastgesteld. Bij het oprichten van de internationale Eislauf vereniging hebben ze besloten met vaste afstanden te gaan werken.
Vanaf dat moment besloten ze ook dat er geschaatst moest gaan worden op ovale banen, maar de lengte was nog niet bepaald.
In 1917 waren er in Helmond nog problemen, omdat ze daar een schaatsbaan op een atletiekbaan hadden gemaakt (atletiekbaan is 400m) IN de loop van 20e eeuw werden deze banen echter wel normaal, en aan de afstanden van de wedstrijden is ook sindsdien niets meer veranderd.

Zie als bron een hele leuke informatieve site waar je al deze informatie kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij vindt dit de oorsprong in landen waar met mijlen i.p.v. kilometers werd gereden.

De kortste afstand was dan een kwart mijl, wat ongeveer 400 meter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot 1892 deden ze maar wat. Er werd toen veel geschaatst op een track van 6/7 mijl (1400 meter).
De ISU legde in 1892 de normen vast die later tot Olympische norm is verheven: een 400 meter baan.
14 jaar geleden
Dit is een raadsel dat ook de huishistoricus van de schaatsbond KNSB bezighoudt. Hij ontdekte dat tot de 20ste eeuw schaatswedstrijden niet over gestandaardiseerde afstanden werden gehouden. Het meest populair was de Engelse mijl (1609 meter). Ook hadden banen allemaal verschillende vormen, van rechte parkoersen tot driehoekige of zelfs constructies met één keerpunt. In 1892 besloot de nog jonge KNSB om de wedstrijden te standaardiseren op veelvouden van 500 meter. Gelijk werd een standaard opgesteld voor de banen. Die moesten 333,3 of 400 meter zijn en in de vorm van een ovaal. De eerste afstand is precies 1/3 van een kilometer, en 400 meter ongeveer 1/4 van de Engelse mijl.
Bronnen: