Waarom worden de rittijden bij het langebaanschaatsen vaak gecorrigeerd?

Ik dacht, dat de electronische tijden op het televisiescherm voldoende moeten zijn. Michel Mulder kreeg door zo'n correctie zilver in plaats van goud.

12 jaar geleden
in: Schaatsen
1.6K

Antwoorden (2)

Heel ingewikkeld gedoe (zie link) maar het heeft te maken met hoe je over de finish komt, wat je houding is. Ervaren schaatsers kunnen er door hun houding wat afkrijgen en dat wordt dan dus gecorrigeerd door de computers die allerlei berekeningen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal jaren geleden kregen de schaatsers het idee om niet schaatsend maar ''trappend'' over de finish te gaan. Zij trapten (denk aan voetbal) dus een schaats door de lucht over de finishlijn heen. Hierdoor kwamen zij fracties van een seconden eerder over de finishlijn heen. De ISU (de internationale schaatsbond) wilde terug naar het schaatsend over de finish gaan. Het schaatsen dient dus reglementair te geschieden. Vandaar wordt bij sommige schaatsers hun finishfoto bekeken. Aan het begin van dit schaatsseizoen bekeken de schaatsofficials talloze finishfoto's, maar gelukkig is deze ''gekte'' nu weer ten einde.

Ter informatie : er zijn diepgaande wetenschappelijke onderzoeken naar tijd en afstand (bijvoorbeeld bij verspringen) gedaan. Links en rechts leest U soms artikelen hierover in de pers. Hieruit kwam o.a. navoren dat bij het meten van o.a. schaatstijden een behoorlijk verschil (binnen de seconde, het gaat dus niet om gigantische verschillen !) tussen de werkelijke en de genoteerde tijden bestaat. Ik vermoed als schaatsvolger dat wij hierdoor volgend seizoen weer met verrassingen qua tijdmeting te maken krijgen ... Wordt vast vervolgd.

Mulder had inderdaad echt pech. Maar er wordt met drie cijfers achter de komma gerekend bij de ISU. Dus bij eenzelfde tijd wordt nog eens naar het derde cijfer gekeken. Zou Mulder dan wel hebben gewonnen ?