Waarom zou het meedoen aan de NK allround een slechte voorbereiding zijn voor de WK pas 2 weken later?

Bij tennis staan spelers soms uren lang achtereen op de baan, terwijl zij over 1 dag of een paar dagen later weer aan de bak moeten. Een 10000 meterrijder bij het schaatsen is nog geen kwartier op de baan. Die inspanning moet zogezegd zo zwaar zijn, dat dat pas 2 weken later nog nadelig kan zijn voor die WK prestaties. En een 500 meter sprint schijnt zelfs zo zwaar te zijn, dat men daar later nadelige gevolgen van zou kunnen hebben, zogezegd. Waarom kan bij tennis wel wat bij schaatsen niet kan?

12 jaar geleden
in: Schaatsen
1.4K
anneliez
12 jaar geleden
geen idee, bij voetbal doen ze ook vrij vaak moeilijk daarover volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij tennis vermijdt men ook wedstrijden voor grote toernooien. Daarin is het niet anders dan bij andere sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voetbal kun je echt niet vergelijken met tennis omdat voetbal een contactsport is en je dus veel meer kleine botsingen hebt itt tennis.
corzijlstra
12 jaar geleden
Volgens mij is het niet waar dat bij tennis men wedstrijden mijdt voor grote toernooien. Bijvoorbeeld begin juni na de Grand Slam te Roland Garros eindigt het gravelseizoen en begint het grasseizoen. De Grand Slam te Wimbledon begin al in de 2e helft van juni. Daarvoor heeft men een aantal grastoernooien, b.v. dat in Rosmalen, ter voorbereiding op het toernooi van Wimbledon.
Overigens duren Grand Slams zo'n 2 weken. In die 2 weken heeft een finalist al veel wedstrijden gespeeld voor de finale is bereikt. Daarin zijn vaak verschillende wedstrijden bij van een fiks aantal uren, vooral bij de mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grand Slams duren lang en zijn zwaar, maar dat is nou eenmaal onvermijdelijk voor de tennissers. Onbelangrijke toernooien worden voor Grand Slams wel vermeden, juist omdat de Grand Slams zo zwaar zijn. Ik begrijp je stelling wel hoor, maar ik denk niet dat het zo verschilt tussen de verschillende sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met grand slams is het dan ook nog eens zo dat allen hetzelfde aantal wedstrijden achter elkaar hebben afgerond, terwijl in dit geval de Nederlandse schaatsers dan wel een toernooi zouden rijden en hun belangrijkste concurrenten niet.
corzijlstra
12 jaar geleden
Bij wielrennen en/of wielercrossen zijn de Nederlandse kampioenschappen op dezelfde dag of in hetzelfde weekend als waarin ook andere landen hun nationale kampioenschappen houden. Ik weet niet of dat bij schaatsen ook het geval is.

Antwoorden (1)

in aanloop naar het WK-schaatsen kunnen de schaatsers die zich al geplaatst hebben hun training afstemmen op het toernooi.
Ze hoeven niet heel diep te gaan, maar alleen maar op een intensiteit te trainen waardoor ze over twee weken kunnen pieken op het WK.

Als ze mee zouden doen op het NK, dan zouden ze er ook vol voor moeten gaan, Sven Kramer wil niet de vernedering hebben geen Nederlands Kampioen te worden.

Als ze er vol voor zouden zijn gegaan, dan zouden ze de komende week hebben moeten besteden aan hersteltrainingen ipv trainingen voor het WK.

Daarnaast loop je onbewust toch kans op blessures, je stapt op een blokje, komt verkeerd in de boarding terecht en dag WK.

Persoonlijk zou ik in die situatie ook voorkeur geven aan het WK boven het NK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Sven Kramer is nu evenmin Nederlands kampioen geworden. Hij zou dus nu ook een vernedering moeten ondergaan. Hij is zelfs niet bij de 12 besten geëindigd. Wat een vernedering moet dat zijn. Als hij 2e wordt, is dat nog wat voor hem. Hetzelfde geldt voor Ireen Wüst. Het Nederlands kampioenschap zou een hele eer moeten zijn. Dat is het wel voor Bloemen en Leenstra. Zij zijn de terechte kampioenen. Diegenen die er niet waren, waren er niet. En 2 weken voor herstel moet toch ruim voldoende zijn. En opbouwtraining hebben ze toch al genoeg gedaan? En train je i.p.v. een wedstrijd rijden, dan maak je ook kans op blessures.
corzijlstra
12 jaar geleden
Wel een plusje van mij overigens.