Is bandengebruik(verbruik) bij F1 een item van discussie?

Zie in de herhaling dat Vettel er door een kapotte band (die er ook veels te lang opzaten) eraf knallen. Behoorlijk gevaarlijk en te voorkomen met het veranderen van regels lijkt me.

Wordt hier door teams/coureurs/FIA over onderhandeld? Ik heb wel eens begrepen dat al gebruikte banden gebruikt mogen worden (zelfs aangegeven met een ander tekentje). Kan je direct verbieden lijkt me?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Formule 1
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Constant en de regels veranderen daarover soms snel en vaak tergend langzaam . Er zijn zo veel regels en verplichtingen over banden en de uitleg daarover . Maar hoe lang je er mee doorrijd .? Zie het zo ! Een zeer goede coureur die z'n lijnen perfect rijdt ( verbruikt ) minder banden en minder brandstof . Slijtage kost ook energie die ten kosten gaat aan de snelheid . Extreem goed remmen ( zonder slippen ) is een kunst op zelf het balanceren tussen grip of snappen, slippen , driften is uiterst klein. Nu dacht ik de slics zijn verboden ( totaal glad profiel) is de grip ( iets) minder en voelt de rijder de zeg slip eerder aan komen . Ja er is discussie over maar of dat op kort termijn tot nieuwe aangescherpte regels komt . ?? Banden leveranciers , Constructeurs , rijders , team eigenaren sponsors en niet te vergeten de baas Vd bazen BiG Bernie E hebben constant overleg over de veiligheid . Na het ramp WK op Imola is er gelukkig veel verbeterd . Maar met mij velen vinden dat de regels meer bij de FIA in handen moet zijn . En niet de grote teams laten beslissen . ( want begrijp die kunnen klanten teams pressen met hun mee te stemmen ) /Opmerkelijk stukje op de boord radio gisteren L H vraagt op welke banden rijdt mijn team genoot ( soft m ) En dan hoe kan dat .! O . Dan met nog maar een paar ronden te gaan ? \ De banden keuze is voor een groot gedeelte aan de rijders zelf.

Antwoorden (2)

Er wordt constant over banden gediscussieerd tussen F1-teams en bandenfabrikanten en FIA.
Gebruikte banden is geen probleem. Ze worden grondig geïnspecteerd, voor dat ze gebruikt worden.
Dat Vettel's band explodeerde was een beoordelingsfout van coureur én team, óf het gevolg van een koppige beslissing (om nog een rondje extra door te rijden).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is de discussie dan? Bedoel je niet gewoon informatiewisseling?
Dergelijke regelgeving wordt juist graag vermeden.

Juist door de bandenwissel uit te stellen wist Max de tweede plek te bereiken, was een bandenwissel verplicht zou de wedstrijdleiding de wedstrijd nadelig voor hem beïnvloed hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Dat je bij voetbal de bal niet met je handen mag pakken is érg nadelig voor die speler die handig is met een bal in zijn handen... Zo werkt het niet. Jouw stelling is echt onzin ! Ik bedoel, als die regel had bestaan dan had deze voor iedereen gegolden.Een spel heeft nu eenmaal regels nodig. Het spelletje is nu net om BINNEN DE REGELS de beste te zijn. Zéker als het om veiligheid in de F1 gaat is het in het voordeel van iedere coureur wanneer er goede regels zijn.
gvrox
7 jaar geleden
Dat is niet te vergelijken; hier gaat het erom dat de coureur of het team zelf verantwoordelijk is voor de keuze om meer risico te nemen door langer door te rijden. Autosport is per definitie gevaarlijk; veiligheid is zeer belangrijk maar (aanvaardbare) risico's moeten genomen kunnen worden anders is de spanning er wel een beetje af. Een snelheidsbegrenzer op 120km/uur voor iedereen zou het ook veiliger maken, maar dat maakt het niet per se een goede regel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@gvrox
Daarom staat er in die laatste zin ook: "...wanneer er GOEDE regels zijn." :-) Veiligheid bij F1 is érg belangrijk, maar natuurlijk niet ten koste van alles. Die balans moet vastgelegd worden in GOEDE regels. Of er een regel moet komen ten aanzien van hoe men met banden om gaat... ? Daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Maar, ik denk het niet: Een coureur die over de grens gaat zal bijna per definitie de eindstreep van de race niet halen, wat me al een erg zware straf lijkt. Men past daar van nature al voor op. Daar is geen extra egel voor nodig. Het voorbeeld van het voetballen is inderdaad overdreven, maar dat is bewust om mijn punt duidelijk te maken. Mijn pleidooi is dat een regel niet onmogelijk ingevoerd kan worden omdat hij mogelijk nadelig is voor een bepaalde coureur. Vooraf weet je niet of dat voordeel werkelijk bestaat en tijdens het spel zijn de regels voor iedereen gelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewoze Je vergeet 1 heel belangrijke zaak. Teams zoals Mercedes en Red Bull geven iets meer uit aan goede banden dan een team zoals torro roso. Met een verplichte bandenwissel zou je en team als Mercedes straffen omdat deze meer uitgeeft aan banden dan Torro Rosso.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onzin theod, banden zijn voor iedereen hetzelfde.