Hoe bewaar je LEGO?

Mijn 2 kinderen hebben kilo's met Lego, maar als ze weer eens een keertje iets willen bouwen, zijn ze uren aan het zoek naar een specifiek onderdeeltje. Hebben jullie slimme tips?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog wat tips: Leg een groot kleed op de grond waar ze de bakken op uit kiepen, dat ruimt later veel makkelijker op. En koop een ordner met showmappen waar je alle orginele bouwtekeningen per stuk in doet.

Het beste antwoord

Dat zoeken is precies wat Lego-en zo leuk maakt. Vooral als je het niet kunt vinden en iets andders moet bedenken ; dat maakt creatief.

Heb je echter een grote doos fantasieloze lego die bestaat uit kant-en-klaar-pakketten waarvan je zelfs de voorbeelden nog hebt (soort bouwdozen), dan kun je ze het beste soort bij soort gesorteerd in kleinere doosjes bewaren.

Wil je toch de boel door elkaar gooien zodat je echt zélf iets kan bedenken met de lego, bewaard dan zo veel mogelijk en voor zolang als het duurt (meestal één lego-sessie) de hele aparte kleine onderdeeltjes in de vakjes van een gereedschaps- of kralendoos. De kans dat ze na één keer lego-en weer allemaal op de grote hoop liggen , is echter oneindig groot. Ongeveer net zo nuttig als strijkkralen op kleur sorteren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kinderen hebben echt heeeeel veel Lego, dus niet alles past in een gereedschapskistje, maar we zullen alles weer gaan sorteren. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Andere antwoorden (6)

Zo een kastje, wat je ook voor spijkers/schroeven heb in de bouwmarkten. Zelfs dat sorteren kan vreugde verschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! Superhandig zijn die dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brilliant idee dutchmonique !
Een gereedschapskist waar kleinere vakken inzitten voor verschillende soorten schroeven en spijkers. en die vakken kan je de kleinere speciale onderdelen gescheiden bewaren.
er zijn ook wel van die houten kastjes met allemaal kleine laadjes erin.
13 jaar geleden
Wij hadden een aantal curverboxjes. Eén voor elke standaardkleur (blauw, geel, rood), eentje voor afwijkende kleuren/onderdelen (bijvoorbeeld het (bruine) voorsteven van een piratenschip) en één voor technisch lego. Dat ging best wel erg goed! Stapelt prima, zoekt lekker want ze zijn doorzichtig (en het maakt erg veel lekkere herrie, als je op zoek bent naar een stukkie) en ruimt óók nog makkelijk op. Daarbij nog stapelbaar. Nouja, het is dat ik ze niet verkoop, anders zou ik er nog wat enthousiasme bij veinzen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewaar vanaf nu al je lege potjes, bakjes en emmertjes en sorteer de lego hierin- soort bij soort. Al deze bakjes kan je mooi bewaren in een grote doos. Lekker makkelijk zoeken als ze het er ook weer in terug doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ eigenlijk beste antwoord, omdat het gelijk ook hergebruik behelst.
Dat zoeken houd je anders wel een tijdje zoet, maar een kwartier zoeken naar één onderdeeltje is wel irritant. Op een gegeven moment zocht ik dan verder naar wat anders, en dan vond ik het plotseling wel.
Ik zou het vooral op type sorteren. Je kunt wel meerdere dezelfde dingen bij elkaar gooien, van verschillende kleuren, dus gele en rode staafjes kunnen bij elkaar, maar geen rode staafjes en rode plaatjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Curverboxes zijn inderdaad hét antwoord.
Een kast(je) om deze in te zetten zou ook wel handig zijn, niet een 'open' kast natuurlijk, kies of maak er eentje met deurtjes zodat er geen of weinig stof bij kan ;)