Waarom is dit geen schaakmat? (zie afbeelding)?

Volgens de computer is dit een gelijkspel.

Picture for question
4 jaar geleden
2.6K
ronron1212
4 jaar geleden
De witte koning kan wel geen zet doen maar hij staat niet schaak. Als wit aan zet is kan hij de zwarte toren slaan.
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Wit kan niks. Een pion kan niet achteruit slaan. De koningen staan aan hun eigen zijdes, daaraan kan je de spelrichting zien.
Als dit een echt spel is, wat me sterk lijkt, heeft wit het vrij snugger gespeeld, of zwart zitten slapen (of deze is onbekend met de patstellingregel), door een patstelling te veroorzaken.
ronron1212
4 jaar geleden
Ja je hebt gelijk ik keek verkeerd om dacht even dat de koning helemaal naar voren stond is dus niet zo zwart heeft inderdaad zitten slapen @LeonardN

Antwoorden (1)

Als wit aan de beurt is, is dit een patstelling. Een patstelling is een direct remise(gelijkspel).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Patstelling
Een patstelling of kortweg pat is een situatie in het schaakspel, waarin de speler die aan zet is geen reglementaire zet kan doen en niet schaak staat. De partij eindigt bij een patstelling in remise.

Voor de speler die sterk staat, is remise onvoordelig; hij wil daarom pat voorkomen. Als de tegenstander vrijwel geen materiaal meer heeft, maar nog niet opgeeft, moet de potentiële winnaar behoedzaam spelen en opletten dat hij geen pat veroorzaakt. Voor de speler die zwak staat, is remise voordelig. Hij kan proberen zichzelf nog meer te verzwakken door zijn resterende stukken te offeren, zoals het geval is bij een dolle toren.
===
Overigens is het niet altijd zo dat een patstelling als een remise wordt gerekend, maar dit programma rekent het blijkbaar zo.
*Excuses, laatste zin moet staan "Overigens WAS het niet altijd zo. Tegenwoordig wordt een patstelling dus juist wel altijd als remise gerekend.
===
Pat uitgelegd in een video:
https://youtu.be/BnOWuUULELs?t=539
===

Waarom is dit geen schaakmat?
Omdat een schaakmat betekent dat (in dit geval) zwart de koning "schaak" moet hebben staan, en dat elke zet van wit die schaaksituatie niet kan voorkomen.
Dat is hier niet het geval.

Anderzijds mag wit niet bewegen, omdat wit zichzelf niet schaak(mat) mag zetten.
Wit kan niks, en staat ook niet schaakmat. Dus is er een patstelling ontstaan.
Toegevoegd op 14 januari 2020 11:24: tekst
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
plus correct antwoord +