Heb je ook garantie op die goedkope "Made in China"speelgoed?

Bijvoorbeeld zo'n waterpistool van €5,- bij de Marskramer of zo. Zoiets is binnen een week stuk. En veel mensen geven er niet om. Maar kan je een nieuwe vragen als hij in no time stuk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Powergen
11 jaar geleden
Hoezo weet jij dat ie binnen een week stuk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat spul is niet voor niks goedkoop. Je herkent het zelf toch ook wel? Producten van kermis kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als 't jou te min is Patcat , dan koop je 't toch lekker niet .......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Relax.. Er zijn mensen die met 200 in de maand moeten rond komen. Dan is €5 veel geld. Het gaat mij alleen erom of je recht hebt op garantie.
Ook op goedkope "Made in China" spul.
Mijn zoontje heeft zo'n prul vanuit zijn spaarpot gekocht omdat hij het graag wilde hebben.

Antwoorden (4)

Als het ding stuk gaat zonder het te laten vallen of iets dergelijks moet er garantie op zitten. Je moet dus terug kunnen als het ding lekt of niet goed spuit, ook als dat na een week zo is. Als zo'n ding valt en stuk is kan het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met kapot bedoel je waarschijnlijk dat er iets afbreekt of iets degelijks. Tenzij je die bij aanschaf al kapot was heb je hier geen recht op vervanging, hij is namelijk stuk door gebruik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Prijs kwaliteit is een afweging die je zelf moet maken. Je weet inderdaad bij een speeltje van een paar euro al vaak dat ze minder lang mee gaan. Als je naar de winkel ga en erg lastig ben krijg je vast een nieuwe maar de vraag is wil je die persoon zijn. Het is net als met oordopjes. Koop je die voor 2euro weet je ook dat ze een jaar mee zullen gaan en dat de draadjes kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fabrikant zal in dit geval geen garantie geven, maar de winkelier! In Nederland mag je er vanuit gaan een deugdelijk product te kopen en daarvoor moet je bij de winkel zijn die jou een product heeft verkocht. Waar het product gemaakt is doet er niet veel toe.

Dus als het pistooltje na een week helemaal uitvalt (bijv. lijm los laat), dan kan je dit met de winkelier regelen.

Er zit wel een mits aan. Het maakt wel degelijk uit wat de verwachte levensduur zijn van een product. Je mag er dus wel degelijk rekening mee houden dat een pistooltje van 5 euro vroeg of laat kapot kan gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
En zaken die afbreken zijn sowieso geen reden om naar een winkel terug te gaan. Het gaat dan echt om fabrieksfouten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Op dit soort artikelen geldt over het algemeen geen gegarandeerde gebruikstermijn. De aard van het product, de kwaliteit van het materiaal waarvan het gemaakt is en de prijs geeft dit al aan. Het zijn geen duurzame producten.
Dit soort producten heeft gewoon geen minimaal vast te stellen gebruiksduur. Daarom is het kopen en het risico geheel voor je zelf. Je kunt het ook laten liggen.

Wat wel geldt is een omruil regeling als het gekochte direct bij uitpakken al onbruikbaar blijkt of uit elkaar valt.
Dan kun je van de winkel verlangen dat je een ander exemplaar krijgt. Dit moet dan wel aantoonbaar zijn en mag het product niet al gebruikt zijn.
Geld terug geven is geen verplichting van de winkelier.