Waarom mogen sommige woorden die niet op internet te vinden zijn, wel gebruikt worden voor scrabble?

Elfmazig, marsenbras...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb je die woorden vandaan en wat betekenen ze?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van elfmazig heb ik geen idee, maar ik heb me laten vertellen dat een marsenbras een pornokabouter uit de jaren tachtig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, 'elfmazig' vind ik wel in google. Om precies te zijn, ik krijg een hit op de website van het Nederlandstalig Scrabbleverbond. 'Elfmazig wordt daar genoemd in de lijst van woorden die uit de scrabblewoordenlijst van 2009 is geschrapt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook 'marsenbras' is te vinden via google...

Antwoorden (3)

Omdat iets wat niet op Internet te vinden is, nog altijd wel kan bestaan...

Als ik scrabble, spreek ik altijd af welke woorden wel en niet mogen. Ik hou nooit van die discussies over vreemde woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het officiële criterium voor Scrabble is dat enkel woorden mogen worden gebruikt die in een gewoon woordenboek voorkomen m.u.v. eigennamen etc die met een hoofdletter beginnen.
In een woordenboek staan, steeds tot mijn verrassing, veel vrijwel ongebruikte/onbekende woorden die voor Scrabble zijn toegestaan. Dan is dus het woordenboek bepalend en niet internet.
Op Internet staan overeigens ook woorden die niet in het woordenboek staan, maar inmiddels wel min of meer gebruikelijk zijn. En dan kan een discussie ontstaan bij een spelletje Scrabble......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je zelf af kunt spreken welke woorden toegestaan zijn tijdens het potje scrabble, kunner er op het scrabblebord bijzondere woorden verschijnen.

Dit wordt over het woordgebruik bij scrabble gezegd: "Over het algemeen is het woordenboek (in Nederland en Vlaanderen veelal de Dikke Van Dale) de geaccepteerde scheidsrechter voor de toegestane woorden, hoewel ook de officiële ScrabbleWoordenLijst (gebaseerd op de Dikke Van Dale) in populariteit toeneemt. Tevens zijn er officieuze woordenlijsten in boekvorm en op cd-rom verkrijgbaar. De spelregels rond de toegestane woorden kunnen per taal verschillen. Door de spelers kunnen hierover onderling bepaalde afspraken worden gemaakt"