Hoe speel je de thuishonk bij "mens-erger-je-niet"?

Hoe speel je de thuishonk bij "mens-erger-je-niet" als je vier pionnen hebt en 6 vakken in de thuishonk? In de spelregels staat dat je achtereenvolgens een 1, 2, 3, 4, 5 en tenslotte en 6 moet werpen. Geldt dit dan voor elke pion? Waar moeten de pionnen dan eindigen? Achter elkaar op vakje 3, 4, 5 en 6 of in het middelpunt van het spelbord?

Picture for question
een jaar geleden
3.2K
jc54
een jaar geleden
Dat mag je vooraf-gaande aan het spel onderling bepalen.
Amadea
een jaar geleden
Op de foto staat een sterk afwijkende versie van mens-erger-je-niet. Dit spel zal z'n eigen regels hebben, dus lees de bijbehorende uitleg!

Antwoorden (1)

Het blijkt dat dit spel Ludo heet, het is dus geen Mens-erger-je-niet. De truc is dat de zes gekleurde vakjes niet het thuishonk vormen, maar dat bevindt zich in het middelpunt van het spel. De speler die als eerste alle vier de pionnen in het midden van het bord heeft opgestapeld wint. Een pion mag van het zesde eindhokje naar het midden worden verplaatst zodra er een zes is gegooid.
Amadea
een jaar geleden
sota
een jaar geleden
Alvast bedankt voor jouw reactie! Het is al een hele grote hulp te weten dat de thuishonk in het midden van het bord is! Het probleem is een beetje dat er niet echt duidelijke spelregels bij het spel zitten. Ze zijn slechts heel kort. Over de thuishonk staat enkel dat je achtereenvolgens een 1, 2, 3, 4, 5 en tenslotte en 6 moet werpen. Betekent dit dat dat elke pion die aan die rij met gecijferde vakjes begint moet wachten om op vakje één te gaan tot je een 1 werpt? En vervolgens moet wachten tot je een 2 werpt? En zo verder... En mogen die pionnen dan met meerdere op eenzelfde vakje staan? Want elders in het spel mag dit niet...
Amadea
een jaar geleden
Nee, dat mag niet. Je zult telkens moeten wachten tot de dobbelsteen precies het goede nummer geeft.