Mag je ‘havo’ zeggen als je vwo moet uitleggen tijdens het spel 30 seconds ?

een jaar geleden
2K
tinus1969
een jaar geleden
Eigenlijk niet.
YE
een jaar geleden
Welke regel zou je overtreden in dit geval?
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969
Want?
tinus1969
een jaar geleden
Sorry, ik had een ander spel in mijn hoofd, met andere regels.
Inekez1
een jaar geleden
Het ligt eraan welke spelregels je hanteert. Volgens de regels in de eerste link zou het wel mogen (tenzij je vindt dat havo en vwo rijmen). Volgens de tweede link wordt het anders, omdat je dan ook niet een deel van het gezochte woord mag noemen. En de o van havo heeft dezelfde betekenis als de o van vwo. Het woord onderwijs zou je dan ook niet in je omschrijving mogen gebruiken. https://123bordspellen.com/hoe-speel-je-30-seconds/ https://weethetsnel.nl/instructie/2259-30-seconds-spelregels-overzichtelijk-op-een-rijtje
LeonardN
een jaar geleden
"Volgens de regels in de eerste link zou het wel mogen (tenzij je vindt dat havo en vwo rijmen)."
Nee nee, zo werkt die regel niet.
Voorbeeld.
BROEK
Wat mag: "Ik knoei altijd koek hierop" (even een stom voorbeeld)
Wat niet mag: "Het rijmt op koek"
===
"Volgens de tweede link wordt het anders, omdat je dan ook niet een deel van het gezochte woord mag noemen. En de o van havo heeft dezelfde betekenis als de o van vwo. Het woord onderwijs zou je dan ook niet in je omschrijving mogen gebruiken."
OOOOHHH, dat had ik niet eens beseft met het geven van mijn antwoord, en ik weet niet of dat nu eigenlijk ook niet of dat het argument van Oze is of niet. Maar dat is wel een sterk argument.

Antwoorden (2)

Nee dat mag niet. Het spel gaat erom dat je dmv een omschrijving het woord probeert te duiden. Het gebruik van juist iets wat het niet is is geen omschrijving. Het is een slinkse manier om iemand op de juiste gedachte te brengen zonder een omschrijving te geven. Het lijkt op de als voorbeeld genoemde andere verboden slinkse wijze zoals rijm en deelwoorden. Hiernaast lijkt het ook nog een deelwoord te kunnen zijn in de zin van o onderwijs.
Maar goed het is een spelletje en dat geeft ruimte voor flexibiliteit als dat wenselijk is.
een jaar geleden
YE
een jaar geleden
bedankt voor je reactie!
Nee, je mag niet 'havo' zeggen als je vwo moet uitleggen tijdens het spel 30 seconds. Je moet het juiste antwoord geven, dus in dit geval 'vwo'.
9 maanden geleden