Wat is het verschil tussen bordspellen "vanaf 6 jaar" en bordspellen "vanaf 8 jaar"?

Hallo! Ik maak een bordspel en wil de doelgroep bepalen. Hiervoor probeer ik de precieze reden te vinden voor deze leeftijdsbenoeming. Op internet kan ik hier geen antwoord op vinden. (De ontwikkeling van kinderen rond die leeftijden heb ik al vergeleken met elkaar, maar ik vond deze beschrijvingen te algemeen om te kunnen bepalen of kinderen het spel al kan spelen of niet.)
Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
dudemeister
7 jaar geleden
2 jaar

Het beste antwoord

Dat verschil is niet altijd heel scherp en verschilt een beetje per kind maar het verschil tussen 6 en 8 kan behoorlijk groot zijn. Het is een leeftijd waar de ontwikkelingen snel gaat, ook omdat de schoolse zaken als lezen en rekenen van start gaan. Een kind van 6 begint nog maar net met lezen en rekenen en een kind van 8 kan dat vaak veel beter. Als je spel lezen en rekenen veronderstelt, is dat iets om rekening mee te houden.

Ergens tussen 6 en 8 jaar ontwikkelt ook het gevoel voor keuzes maken en verantwoording nemen. Het maken van meer strategische keuzes wordt dan steeds beter. Mens-erger-je-niet is vooral een geluksspel en kan heel goed bij 6 jaar, maar strategisch schaken is dan nog erg moeilijk. Besef van de waarde van geld komt ook rond deze leeftijd, dus een spel als monopoly is voor een gemiddelde zesjarige lastig te begrijpen en voor een gemiddelde achtjarige een stuk beter.

Als je een bordspel ontwikkelt kun je contact zoeken met een basisschool in de buurt en dan vragen of je het kunt uitproberen in verschillende klassen. Ze zijn misschien blij met een vrijwilliger voor een spelletjesmiddag. Je kunt dan ervaring opdoen met wat kinderen begrijpen van de uitleg, of ze het kunnen spelen en of ze enthousiast zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik waardeer dat:)
Mag ik misschien vragen hoe je op de hoogte bent van de ontwikkeling van kinderen rond die leeftijd?
Ben je bijvoorbeeld docent op een basisschool?