Wat is de regel voor de struikrover bij Kolonisten van Catan Zeevaarders?

Als de rover al op een tegel staat bij een speler in het spel steden en ridders en er wordt nogmaals 7 gegooid mag deze dan blijven staan op dezelfde tegel of moet hij verplaatst worden naar een andere plek?

Zo ja (als hij verplaatst moet worden) en dit wordt vergeten in de speelbeurt mag de betreffende speler die geblokt wordt naderhand de ridder van de tegel afhalen omdat dit anders ''bewust'' vergeten wordt.

Hierover is enige discussie ontstaan en ik kan het nergens terugvinden.

Mijn inzien moet hij verplaatst worden bij 7 omdat hij niet dubbel ingezet mag worden op eenzelfde tegel en mocht dit vergeten worden dan gaat hij terug naar de woestijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Beste Sergiovries, In de spelregels van het oorspronkelijke spel (zonder uitbreidingen) staat al aangegeven dat de struikrover verplaatst moet worden. Dit mag/kan niet vergeten worden. In steden en ridders mag de struikrover pas worden verplaatst van de woestijn als het barbarenleger Catan heeft bereikt, daarvoor tel je alleen je kaartjes. Bij de uitbreiding zeevaarders heb je twee mogelijkheden: Je speelt met de zeerover, of je speelt met de zeerover en de struikrover. In het laatste geval mag je kiezen welke rover je verplaatst. Dit is dan ook de enige manier om een rover niet te verplaatsen. Ik ben niet bekend met de laatste uitbreidingsset (kooplieden en barbaren). Op internet is wel aangegeven dat er een 'vriendelijke struikrover' in voorkomt die mensen met 2 of minder punten beschermd, maar vermoedelijk zal ook hier de struikrover verplaatst moeten worden. Als het voorkomt dat iemand het vergeet zou ik deze persoon alsnog de rover verplaatsen en een kaart laten trekken. Indien er al is gegooid voor de volgende beurt moet opnieuw gegooid worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100