als een speler bij monopoly al grond gekocht heeft van een kleur, mag de andere speler dan een andere grond kopen van dezelfde kleur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien even de regels lezen? Natuurlijk mag dat anders krijg je nooit dat interessante geruil van kaartjes of bieden van geld. Overigens, als de ander op dat grondgebied komt en niet WIL of KAN kopen wordt dat kaartje geveild.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben bij ons de afspraak dat als iemand al van een bepaald kleur gekocht heeft, dat niemand anders nog van dit kleur koopt. Zo blijft het spel wat eenvoudiger. Ik speel dit dan ook met mijn kinderen en dan is het niet interessant dat het spel lang duurt of ingewikkeld is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leesbeest: wat doe je dan als iemand anders op zo'n straat komt? Gaat die dan gratis naar degene die al hem heeft of krijgt iemand een hele stad gratis als die op de eerste straat komt? Ik speel het met kinderen het liefst op de manier zoals in het Spongebob Monopoly. Daar leg je een planktonmunt op Brink (de eerste straat als ik het goed heb) en elke keer als iemand een 1 gooit (2x een 1 maakt niet uit) gaat de munt 1 vakje vooruit. Als die nog niet verkocht is krijg je hem gratis als die al wel verkocht is betaal je dubbele huur. Als de munt op het één na laatste vakje ligt, dus vlak voor Kalverstraat en iemand gooit 1 is het spel meteen afgelopen, ook geen geld meer voor Kalverstraat. Het spel duurt dan altijd maximaal anderhalf uur ongeveer. Ideaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We kopen van een kleur dat we al hebben of dat nog niemand heeft. En als we op het kleur van iemand anders staan dat nog niet verkocht is, dan gebeurt er gewoon niets. De beurt gaat dan naar de volgende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw wat omslachtig en langdurig want dan moet je dus ellenlang wachten tot eindelijk de persoon die op de eerste straat van een stad kwam ook de tweede en soms de derde heeft gevonden met de dobbelsteen voor je eens kan bouwen. Saai, flauw en slaapverwekkend. Het is juist gewoon zo dat het niet erg is als iemand anders in je stad komt want je kunt later altijd ruilen. Dat is ook goed voor kinderen om te leren hoe te ruilen en hoe je dat aangaat. Je kunt er ook voor betalen en dat is ook goed voor kinderen om te zien.

Antwoorden (3)

Ja tuurlijk mag de andere speler een andere grond kopen van dezelfde kleur. Misschien is het niet altijd even leuk maar het mag wel. Als iemand van de hele kleur alle gronden heeft, dan mag de gene er ook huisjes/hotels op zetten. Maar dat kost weer geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is juist het leuke van monopoly. Dat jij 1 of 2 van een kleur hebt, en een ander de derde, en dat je dan gaat bieden voor welk bedrag hij die aan jou wil verkopen, omdat je geen huizen mag zetten zolang je ze niet alle drie hebt
Jazeker! Dat maakt het spel juist leuk, je kunt grond kopen om elkaar dwars te zitten!

Er is zelfs een speciale spelregel voor: Als een speler op een stuk grond komt en dat niet koopt (niet wil of niet kan), mogen anderen het kopen. Ik geloof tegen opbod, zie de spelregels!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het mag wel, behalve als je alle straten al hebt gekocht, dan mag de tegenstander je straat niet meer overkopen, tenminste, zo doe ik het altijd