Ja

Koekhappen is een Nederlands gebruik met een lange traditie. In de negentiende eeuw was het al wijdverbreid volksvermaak. In die tijd werd er tussen twee bomen een touw gespannen waaraan een plak ontbijtkoek hing. De jongens liepen om de beurt onder de koek door en maakten een sprongetje om een stuk van de koek af te bijten. Dit tot grote hilariteit van het toegestroomde publiek.
Koekhappen in de twintigste eeuw

In de twintigste eeuw was het geblinddoekt koekhappen vooral populair op verjaardagsfeestjes. Vroeger had een kind dat jarig was vaak een plak ontbijtkoek aan een draadje aan zijn arm hangen. Zo kon iedereen zien dat degene zijn verjaardag vierde. Ontbijtkoek werd hierdoor geassocieerd met verjaardagen, waardoor op deze feestdag het koekhappen steeds vaker werd beoefend.
Koekhappen tijdens Koninginnedag

Kinderen doen op Koninginnedag traditiegetrouw vele oud-Hollandse spelletjes. Koekhappen staat daarbij op nummer één.

Waarschijnlijk omdat er iets te verdienen valt: een hap van een lekker en verantwoord tussendoortje. Uiteraard kunnen op Koninginnedag ook zaklopen, spijkerpoepen en ringsteken nog altijd rekenen op veel enthousiasme.
Originele koekhapspelregels

De plakken ontbijtkoek hangen aan een draadje in de lucht. De kinderen hebben een blinddoek om en moeten met de handen op de rug een hap van de ontbijtkoek proberen te nemen. Wie het eerste raak heeft gehapt in de stevige koek, heeft gewonnen.