Bestaat er een pc game die gelijkaardig is aan de goeie ouwe Alpha Centauri?

Ik vind het heerlijk om Sid Meiers Alpha Centauri te spelen, en vroeg mij af of er gelijkaardige games zijn...
Iets wat jullie goed vinden als vervanging?

Toegevoegd na 6 uur:
* niemand?... niks? nada? noppes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je meer specifiek Civilization achtige spellen? Of god-sims in het algemeen? Of meer het Scifi element er in? Moet het nieuw zijn of mag het uit de (hele) oude doos zijn?
idd wel jammer dat er geen deel 2 van AC is gemaakt op bv de Civ IV engine (al hoeft dat niet slecht te zijn als ik kijk naar wat ze met Colonization hebben gedaan; de nieuwe uitgave is echt ontzettend slecht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee! ik ken ze geen van allen, daarom geef ik als voorbeel alpha centauri... Wat mij betreft mag het gerust uit de oude doos zijn, want dat is AC ook. Dos liever niet. Ik heb wel dosbox, maar dat bevalt me niet echt goed...

Het beste antwoord

Als je de Civilization serie niet kent kan ik je echt aanraden om daar eens naar te kijken. AC is grotendeels op de Civilization II Engine gebouwd en eigenlijk een voortzetting van het spel (1 van de manieren om in de Civilization spellen te winnen is door als eerste een ruimteschip naar Alpha Centauri te lanceren).

De laatste telg uit die serie is Civilization IV. De 4 spellen zijn nog behoorlijk verschillend dus het kan nog best de moeite zijn om een oude versie uit te proberen. De laatste vind ik zelf de beste uit de serie (iig met de 2 uitbreidingen zodat je ook Nederland kan spelen en een spionage netwerk op kan bouwen) maar is wel met afstand de zwaarste voor je PC en kan zelfs op nieuwere PC's wat traag worden maar is wel de eerste die de 'infinite city sprawl' oplost (een probleem waarin de computer de hele kaart snel vol weet te bouwen).

Colonization is een variant op de Civilization serie. Je hebt minder partijen en maar 1 manier om het spel te winnen (onafhankelijkheid voor je kolonie). Leger en land is ook kleiner maar niettemin de moeite om te spelen. Probleem echter met de heruitgave (gebaseerd op Civilization IV) is dat de makers echt alles hebben weten te verbeteren maar juist die o zo belangrijke laatste fase (de onafhankelijkheidsoorlog) compleet hebben weten te verknallen (in deel 1 was dit al lastig maar in de nieuwe uitgave is het thuisland zelfs op de eenvoudigste setting bijna onmogelijk te verslaan door een aantal opties uit het origineel die zijn verwijdert). Ik kan in dat geval dan ook aanraden om Colonization for windows te zoeken (deel 1 maar dan gemaakt voor windows) of te wachten tot het FreeCol project een speelbare variant oplevert (min of meer op Civ II gebaseerd).

Je kan ook kijken naar de Startrek: Birth of the federation spellen. Niet mijn favorieten maar zijn op gameplay vergelijkbaar met de civ serie met de nodige scifi.

Een andere legendarische telg uit de Microprose hoek is UFO Enemy Unknown uit 1994. Niet echt vergelijkbaar met AC maar wel een klassieker uit de (heel) oude doos.

Je kan ook kijken naar de Panzer General serie bv (je neemt daar de rol van een general uit WOII op je; deel II is mijn favoriet) maar dit is veel meer op vechten en veel minder op management gericht.
Age of Wonders is een turn-based stragegy met RPG elementen maar staat wel beduidend verder van AC af en is meer te vergelijken met Warlords serie en gaat al snel richting de Heroes of Might and Magic hoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooh, fijn, hier kan ik op verder zoeken!! hardstikke bedankt voor deze uitleg!