Als je een winkans hebt van 1:75 met één deelname. Is je winkans dan 1:37,5 met twee deelnames?

Er zijn 75 mensen waarvan één als winnaar wordt gekozen (random)
Je winkans is dan 1:75.
Als jij nu met je vrouw daar gaat staan (die de prijs aan jou zal geven) is je winkans 2:75. Is dat hetzelfde als een winkans van 1:37,5?

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je er met 3 man gaat staan, is je winkans dan 1:25?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Statistisch gezien wel ja :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom krijg ik een -?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min is niet van mij, maar ik kan twee redenen bedenken waarom je een min krijgt: 1. Je beargumenteerd je antwoord niet.
2. Mensen raken er opgewonden van om zomaar minnen uit te delen. Overigens is je antwoord in principe gewoon goed. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beargumenteert* natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie zoveel niet beargumenteerde antwoorden... Maar ik snap dat het soms handig is als dat wel zo is. :)
Dat klopt inderdaad. Net zoals je met 25 deelnames een kans van 1:3 hebt. Met 75 deelnames heb je een kans van 1:1, oftewel 100%.
11 jaar geleden
Klopt helemaal. En als jij er met nog 74 vrienden, collega´s en familie gaat staan dan is het 100% zeker dat iemand van jullie gewonnen heeft :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is een omgekeerd evenredig verband, heb ik vandaag geleerd! Je hebt 1 op de 75 kans. 1x75= 75.
Als je bijvoorbeeld wilt weten hoeveels kans je hebt bij 3 (loten) dan doe je 3x1=3, en 75/3. Dus dan heb je 3/25 kans. Je moet dus gewoon het eerste getal (1) vermenigvuldigen met het aantal loten waarvan jij de winkans wilt weten, (bij dit voorbeeld dus 3) en dan deel je 75 door het getal waarmee je het eerste getal hebt vermenigvuldigd :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als jij er staat met nog 74 andere is de kans 1:75
als je vrouw er bij komt staan is de kans 2:76
en dat is dan weer 1:38
komen er dan nog 3 man bij is het 5:79
en dat is dan weer 1:15,8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar ik bedoelde dat er altijd 75 man staan. Als er iemand bij komt dan vertrekt iemand anders weer :)