Wat moet je bij schaken doen om te winnen en niet pat (remise) te komen? (zie toelichting)

Ik heb absoluut geen verstand van schaken, doe het vandaag voor het eerst, dus excuus als ik een stomme vraag stel. Ik heb de spelregels al een paar keer doorgelezen, maar ik kom er maar niet uit.

Ik kom telkens zo ver dat de tegenstander alleen nog zijn koning heeft, en ik nog allerlei stukken. Maar winnen lukt niet, want als ik mijn stukken zo plaats dat de de koning van de ander, bij welke stap hij ook zet, 'geslagen' zou kunnen worden, stopt het spel in remise.
Als ik hem niet op die manier vastdrijf, blijft de tegenstander maar wat doelloos verplaatsen, en is het een soort eindeloos spel.
Wat moet ik in die laatste fase doen om te winnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Je moet zorgen dat de koning én schaak staat, én bij elke zet die hij nog kan zetten nog steeds schaak staat. Alleen dan win je het spel. Een voorbeeldje:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat hij ook op de plek waar hij nú staat in gevaar moet zijn, stond er telkens niet (duidelijk) bij. Nu snap ik 'm. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Die laatste fase kan zo langdurig zijn dat je welhaast een computer nodig hebt (met een eindspel-database) om de koning mat de kunnen zetten.
Het is daarom heel belangrijk dat je een pion probeert over te houden in het eindspel; daar kan je immers een dame van maken. Eén of twee pionnen over hebben in het schaakspel kan in het eindspel belangrijker zijn dan één of twee stukken meer hebben.

"Stellingen met hoogstens 6 stukken, waaronder de matvoeringen, zijn met behulp van computers volledig uitgeanalyseerd.". Zie: http://www.shredderchess.com/online-chess/online-databases/endgame-database.html

Toegevoegd na 6 minuten:
Zelfs als je twee paarden of twee lopers over hebt en de tegenstander heeft alleen nog maar een koning, dan is het in verreweg de meeste gevallen remise tenzij de koning van de tegenstander net heel ongelukkig stond toen het op 4-naar-laatste stuk van het bord verdween.

Doorgaans heb je dit extra nodig t.o.v. de tegenstander om te kunnen winnen:
-Een paard en een loper.
-Een pion en een paard.
-Een pion en een loper.
Als de genoemde website 'draw' aangeeft, betekent dat dat het altijd remise is tenzij de tegenstander een blunder maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu een koning, 2 dames, 2 lopers en een paard; en de tegenstander alleen een koning. Daar zou ik toch mee moeten kunnen winnen?
Maar als ik de tegenstander zo vastzet dat elk vakje waar zijn koning naar toe kan, door mij ook bereikt kan worden (dus dat ik 'm zou kunnen veroveren in de volgende buurt), krijg ik die mededeling weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je antwoord nog niet echt, maar dat komt misschien doordat ik er dus nog weinig verstand van heb. Ik ben er ondertussen uit.
Bedankt voor je hulp.