Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet je bij schaken doen om te winnen en niet pat (remise) te komen? (zie toelichting)

Ik heb absoluut geen verstand van schaken, doe het vandaag voor het eerst, dus excuus als ik een stomme vraag stel. Ik heb de spelregels al een paar keer doorgelezen, maar ik kom er maar niet uit.

Ik kom telkens zo ver dat de tegenstander alleen nog zijn koning heeft, en ik nog allerlei stukken. Maar winnen lukt niet, want als ik mijn stukken zo plaats dat de de koning van de ander, bij welke stap hij ook zet, 'geslagen' zou kunnen worden, stopt het spel in remise.
Als ik hem niet op die manier vastdrijf, blijft de tegenstander maar wat doelloos verplaatsen, en is het een soort eindeloos spel.
Wat moet ik in die laatste fase doen om te winnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet zorgen dat de koning én schaak staat, én bij elke zet die hij nog kan zetten nog steeds schaak staat. Alleen dan win je het spel. Een voorbeeldje:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat hij ook op de plek waar hij nú staat in gevaar moet zijn, stond er telkens niet (duidelijk) bij. Nu snap ik 'm. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Die laatste fase kan zo langdurig zijn dat je welhaast een computer nodig hebt (met een eindspel-database) om de koning mat de kunnen zetten.
Het is daarom heel belangrijk dat je een pion probeert over te houden in het eindspel; daar kan je immers een dame van maken. Eén of twee pionnen over hebben in het schaakspel kan in het eindspel belangrijker zijn dan één of twee stukken meer hebben.

"Stellingen met hoogstens 6 stukken, waaronder de matvoeringen, zijn met behulp van computers volledig uitgeanalyseerd.". Zie: http://www.shredderchess.com/online-chess/online-databases/endgame-database.html

Toegevoegd na 6 minuten: