Biljart is een verzamelterm voor een aantal spellen, waaronder snooker en pool die gespeeld worden op een tafel, al dan niet met 'pockets' (zakken) met ballen en met behulp van een keu.

Wat in de volksmond biljart genoemd wordt is dan een van de varianten van biljart zonder pockets en meestal met drie speelballen, het zogenoemde carambolebiljart, waarbij met drie ballen gespeeld wordt, en de speelbal de andere twee ballen moet raken.

Varianten, die ook in Nederland aan populariteit winnen, zoals snooker en pool worden gespeeld met die 'pockets' of zakken waar de ballen ingespeeld moeten worden, dit moet bij die spellen door de speelbal (cueball) te gebruiken om de andere ballen weg te spelen.

Er zijn nog meer varianten, maar dit zijn wel de bekendsten. Ook binnen het carambolebiljart en pool en snooker zijn veel verschillende spelvormen, regels en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik snap het nu!

Andere antwoorden (1)

Biljarten is de variant met 3 ballen, 2 witte en een rode, met het doel mooie series te maken waarbij je met een witte bal beide andere raakt.
Poolen is de variant met veel ballen in diverse kleuren en met nummertjes, die je met een speelbal in opvang netjes aan de rand van de speeltafel moet spelen.