Wie weet de naam (en de spelregels) van het kaartspel waarbij 4 azen in het midden van de tafel gelegd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Feestje van Azen
In feest der Azen zal je een persoon vragen jou te stoppen met kaarten leggen totdat je 4 stapels hebt. Wanneer je de 4 stapeltjes zal omdraaien liggen 4 azen bovenaan. Dit is een gemakkelijke truc die iedereen kan aanleren. Oefen dit een 5-tal keren en je hebt het onder de knie.

Met hulp van een deelnemer uit je publiek zal je 4 stapels maken en waneer je de 4 stapels kaarten omdraait krijg je 4 azen te zien.

Hoe ga je te werk
Voorbereiding
Bereid je kaartspel voor als volgt: 3 azen onderaan het kaartspel en 1 bovenaan.

Met je deelnemer
Vraag iemand uit het publiek jou te helpen. Begin kaarten met de waarde naar beneden gedraaid op tafel te leggen totdat je hulp 'stop' zegt. (je bent met de bovenste kaart van je stapel begonnen waardoor nu onderaan het neergelegde stapeltje een aas zit)

Breng je kaartenspel eventjes vluchtig onder tafel en plaats de onderste kaart bovenop het stapeltje dat je in je hand hebt en herbegin de vorige procedure totdat je 4 stapeltjes kaarten naast elkaar op tafel liggen hebt.

Voer een paar magische bewegingen uit boven je stapels, spreek een paar toverwoorden uit of laat je assistent iets doen of zeggen en draai dan je 4 stapels om.

Resultaat: 4 AZEN!
Goochelen zit hem in de vloeiende bewegingen en verhaallijn van de goochelaar. Een goed goochelaar kan heel goed en overtuigend vertellen. Wanneer hij iets moet doen dan probeert hij de aandacht van de kijker op iets anders te vestigen

Ik heb geen flauw idee of dit is wat je bedoeld, maargoed, succes iniedergeval met verder zoeken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk dubbel patience.
Dit kun je met zijn tweeën spelen en je hebt er twee stocks speelkaarten voor nodig.

Er zijn veel soorten regels om dit spel te spelen, maar ik kon er geen één in het Nederlands vinden...
Soms wordt het ook wel dubbel solitaire gespeeld, maar dit is volgens mij wéér met andere regels. Wel altijd met A's in het midden. ;-)

Is dit wat je bedoelt?

Toegevoegd na 3 minuten:
Hihi, schiet me ineens te binnen dat 'ezelen' ook mogelijk met vier azen in het midden gespeeld kan worden. :-)
Net hoe het valt natuurlijk, maar misschien bedoel je dìt spel...? De regels hiervan staan gewoon op wikipedia en nog in het Nederlands ook. ;-)