Lotto : welke routine zou mij "random" ALLE combinaties van 6 cijfers kunnen geven om zeker 3 van de 6 juist te hebben met een minimum inzet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
itsme
12 jaar geleden
'alle combinaties' heeft niets meer met random te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zeker 3 van de 6 goed is magie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lotenverkoper, mag ik van u het winnende lot? en neem er zelf ook een. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bekom ik met zo weinig mogelijk ingevulde roosters (van 1 tot 42) in te
vullen toch dat ik steeds minstens 3 van de 6 getrokken cijfers juist heb? Bijvoorbeeld : trekking geeft 4-12-13-20-36 en 41.
Als ik 1 rooster invulde met 1-12-13-28-36 en 42 heb ik 3 juist (12,13 en
36) in dit geval.
Maar dit ene rooster geeft nog winst (3 juiste getallen) bij enorm veel
andere combinaties 12-13-1, 12-13-28, 12-13-42,12-36-1, 12-36-13, enz
Dus ik herhaal mijn vraag : hoe bekom ik met zo weinig mogelijk roosters in
te vullen met 6 getallen op een veld van 42 mogelijke getallen zeker 3
getallen juist.
Het berekende aantal roosters interesseert me niet zozeer maar een routine
om al die combinaties van 6 getallen uitgeschreven te krijgen. De factor "willekeur" dat ik zoek, zit in het feit dat we zowel met de
combinatie 4-12-13-20-36 en 41 als met 1-12-13-28-36 en 42 toch dezelfde 3
getallen 12,13 en 36 juist hebben. De enige manier die ik me kan inbeelden lijkt door uitschrijven van de 68880
(= 42 x 41 x 40 ) mogelijke 3 getal combinaties op een rooster van 42.
Daaruit willekeurig 2 unieke 3-getal combinaties (bijv. 4-12-13 en 20-36-41)
nemen om een combinatie van 6 getallen te krijgen (in dit vb. 4-12-13-20-36
en 41).
Hieruit de 120 (= 6 x 5 x 4) mogelijke 3 getal-combinaties uitschrijven. En
die schrappen uit de eerste lijst van 68880 combinaties van 3 getallen.
Vervolgens herbeginnen om 2 combinaties van 3 getallen uit de resterende
lijst van 68760 combinaties te kiezen (= 68880 -120) In het begin werkt dit nog snel : met elke nieuwe combinatie van 6 cijfers
schrapt men 120 combinaties uit de lijst die begon met 68880 combinaties van
3 getallen. Maar al snel komt men met alsmaar meer gevallen die reeds geschrapt zijn. In
het ene geval eindigen we met veel meer 6 getal-combinaties dan in het
andere geval. Besluit : er moet een mogelijkheid bestaan om telkens de juiste combinaties
te kiezen (van 2 keer 3 getallen) zodat we zo weinig mogelijk overlap
krijgen. Ik vermoed dat er ook een wiskundige benadering bestaat waar men helemaal
niet moet schrappen uit 68880 3 getal-combinaties maar direct alle 6
getal-combinaties genereert.die in zich die 68880 3 getal-combinaties bevat.

Antwoorden (1)

Je vraagt dus eigenlijk hoe je altijd drie cijfers van de 6 trekkingen goed kan hebben uit de 45 ballen?

Dat is onmogelijk omdat je niet kan weten welke 6 er vallen.

Bij jouw redenering komt het erop neer dat welke 3 cijfers je ook kiest, je altijd evenveel kans hebt dat ze alledrie goed zijn als dat je drie andere cijfers kiest...

Je kan wel de kans berekenen hoeveel kans je heb dat tenminste 3 cijfers van de 45 keuzes goed hebt.

In het volgende link wordt berekend hoeveel kans er is dat je alle 6 goed hebt van de 45 ballen, naast dat je ook nog eens de kleur goed moet hebben.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lotto

Toegevoegd na 16 minuten:
Ah nu snap ik het, je zoekt een programma die een lijst voor je genereert:

http://saliu.com/combinations.html

Toegevoegd na 20 minuten:
Nog beter, deze kan je direct via de website genereren:

http://betstarter.com/lottery/combinationsGenerator2.asp