wat is een leuk actief spelletje voor kinderen met overgewicht?

Voorr groep 5,6

Toegevoegd na 22 minuten:
Op de basisschool. Gaat om een project over overgewicht! Dus iets wat ik op de school, in de sporthal eventueel kan doen met de kinderen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Waarom in de sporthal ?
Als kinderen met overgewicht ergens al bij voorbaat een hekel hebben, is het vaak wel het hele idee van gymzalen en sportkleding ; en ik kan het weten ;-)
Ze willen heus wel bewegen, zolang het bewegen leuk is en spelenderwijs gaat.

Daarnaast is ons onderwijs - zeker voor de allerjongste kinderen - eigenlijk veel te star ingericht en kunnen de kinderen met teveel energie die pas kwijt in het (veel te zeldzame) sportuur of de pauze, vaak ten koste van de kinderen met wat minder behoefte aan beweging. Eigenlijk zouden ze gedurende de hele dag moeten bewegen, en dat gewoon integreren met rekenen en taal. In de klas, in de aula, in de hele school, op het plein en daarbuiten.

Laat ze de tafels leren door x kinderen y keer te laten springen, en dan uit te laten rekenen hoeveel keer ze gesprongen hebben. Maak een estafette van de taalles met letterbordjes, zet een nieuws-uit-de-natuur-speurtocht op in het bos, bedenk een kwis met ja/nee vragen waarbij ze op of onder de tafel moeten klimmen, kortom, integreer bewegen in het normale leren. Daar doen de kinderen die gevaar lopen op overgewicht net zo hard aan mee (zij het vaak met iets meer frisse tegenzin), en de echte fanatiekelingen kunnen vast wat van hun overtollige energie kwijt. Heel veel dingen die we normaliter zittend doen, kun je met wat fantasie ook heel goed lopend , dansend, springend, kruipend of rennend.

In de sporthal wordt het al heel snel weer een tamelijk gewone gymles, en kinderen die daar al weinig feeling mee hebben, worden er alleen maar mínder door gemotiveerd. Terwijl als het spelenderwijs gaat, bewegen veel meer een gewoonte wordt, en de conditie ook verbetert.

Besteed eens een les aan wat er in het broodtrommeltje of tienuurtje zit ; tot mijn grote verbazing is de voedingskennis van kinderen zelfs in groep 7/8 nog abominabel. Daarmee kun je dus niet vroeg genoeg beginnen. Of met een blindproeverij ; ook altijd grote pret en heel leerzaam. Circuittraining in combinatie met een proeverij : groot succes gegarandeerd, vooral als je ook met die blinddoek voor een hindernisbaan moet nemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Dit soort dingen deed ik altijd - zij het iets minder pedagogisch - met mijn Bevers. Ik moest wel, met 2 man leiding, en 15 kinderen waarvan 6 met ADHD. Het hoogtepunt was een opkomst waarbij we eerst jurken hebben gemaakt van vuilniszakken, toen het hele lokaal leeggemaakt en vervolgens grote emmers sop over de vloer en allemaal schrobben).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op de wii heb je ook een wii fit spel voor kinderen! Echt geweldig om te doen! Je hebt dan natuurlijk wel een wii en een balanceboard nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(beetje stom ... ik bleef dit plaatsen bij reacties :$ .... hier is tie dan toch)

Je zou wat simpele linedancingpasjes met ze kunnen oefenen of makkelijke aerobics oefeningen.

http://www.youtube.com/watch?v=1gpeoZI9QQ0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ryuGJhAIZNo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een aantal kilozakken suiker. Laat de kinderen tussen twee pionnen heen-en-weer rennen met een paar zakken suiker onder hun t-shirt. Ze moeten proberen uiteindelijk zoveel mogelijk pakken niet te laten vallen.

Dan wordt het visueel voor de kinderen hoe zwaar het lopen wordt als je teveel suiker bij je hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog een duit in het zakje.

een "ren je rot" spel met gezondheids/overgewicht vragen? past het ook gelijk bij je thema.

Met een beetje fantasie kun je trouwens elk spel naar je thema zetten. Van voetbal kun je vertellen dat het slechte vet(de bal) niet in je eigen doel, maar in het doel van je tegenstander moet. spellen in thema worden doorgaans fanatieker meegespeelt door de hele groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha Yvonne, ik bedoel dan natuurlijk niet vragen als: vanaf hoeveel kilo ben je dik. vragen over: wat kun je 's avonds bij de tv ook eten ipv chips? of is ontbijten gezond? lijkt me niet dat zulke vragen beledigend zijn...
Estafette doet het nog altijd goed.