Met 8 bit games wordt bedoeld dat deze gebruik maken van een 8 bits processor.
Kleurendiepte is een maat voor de hoeveelheid bits die gebruikt worden om de kleur van een pixel te coderen.
Voor een afbeelding met alleen zwart en wit is maar een kleurendiepte van 1 bit nodig, ook wel monochroom genoemd. Dan kunnen echter alleen de kleuren zwart en wit gebruikt worden, en geen grijswaarden. Een normale zwartwitafbeelding gebruikt daarom meestal 8 bits, en kan daardoor 256 verschillende tinten bevatten. Een kleurenfoto heeft tussen de 8 en 24 bits nodig, afhankelijk van de kwaliteit van de afbeelding.
Veel vroege thuiscomputers, waaronder de ZX Spectrum en BBC Micro, gebruikten slechts 3 bits voor acht kleuren, bijna altijd alle combinaties van rood, groen en blauw.
Een oude game kan ‘blokkerig’ lijken vanwege de resolutie: de meeste games op het Super Nintendo Entertainment System gebruiken bijvoorbeeld een schermresolutie van slechts 256 × 224. Vergeleken met de huidige resoluties van 1920 × 1080 dus zeer laag.
Toegevoegd op 02 August 2021 08:37: tekst
- Bronnen:
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Color_depth#...