hoe moet je aan een bedrijf een idee laten zien zonder dat het gestolen wordt?

ik heb een idee voor een nieuw VR game apparaat alleen weet niet hoe ik het aan bijv. Sony moet laten zien en er iets voor terug te krijgen. alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Volgens mij heb je een patent nodig op je idee/concept om zoiets te voorkomen. Kijk maar eens op de onderstaande link voor meer informatie.
https://www.intellectueeleigendom.nl/patent/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een abstract idee is juridisch niet of nauwelijks te beschermen. Via intellectueel eigendomsrechten zoals octrooien, auteursrecht of merken zijn uitgewerkte ideeën vaak wel van bescherming te voorzien. Ook kan een geheimhoudingsovereenkomst soms handig zijn, zodat een idee kan worden besproken zonder dat de andere partij er zomaar mee vandoor kan gaan.

In de creatieve wereld worden vaak concepten voor spellen, diensten, televisieprogramma's ("formats") of boeken ("plots") bedacht. Voor creatieve werken is in principe het auteursrecht de meest aangewezen vorm van bescherming.
Auteursrecht stelt wel als eis dat het concept voldoende is uitgewerkt. Er moeten concrete elementen aan te wijzen zijn die anderen zo kunnen toepassen. Wie hetzelfde concept of idee gebruikt, maar zijn eigen invulling geeft, pleegt geen inbreuk op het auteursrecht. Zolang er geen concrete elementen van de uitwerking worden overgenomen, wordt alleen het abstracte idee of concept gebruikt, en dat mag.

Via een geheimhoudingsovereenkomst (non-disclosure agreement of NDA in het Engels) kunnen partijen afspreken dat zij bepaalde zaken geheim zullen houden. Met zo'n overeenkomst kan een idee dus onder geheimhouding worden gedeeld. Niemand is echter verplicht een NDA te tekenen.

Met andere woorden: het lijkt me uitermate moeilijk en kostbaar worden om je idee voor een nieuw VR-gametoestel vast te leggen.
Ikzelf zou contact opnemen met Sony, het idee voorleggen en hopen dat er voor jou een financiële vergoeding inzit.

Toegevoegd na 40 minuten:
Daarnaast bestaat de kans dat Sony jouw idee al zelf eens bedacht en verworpen heeft.
Of dat Sony (na het uitgebreid vastleggen van je idee) een VR-gameapparaat op de markt brengt dat enigszins afwijkt van jouw ontwerp. Het is aan jou dan te bewijzen dat Sony het gejat heeft. Dat kan een langdurig en duur proces worden.