Worden wij besodemietert door internetproviders?

Een tijdje geleden heb ik van UPC Fiber Power 60 genomen (Download: 60 Upload: 6)

Toen kwam ik met downloaden niet boven de 2.5MB/s uit.

Dit is dus lange na niet in de buurt van de 60mb, maar te verklaren doordat de upload van de downloadbron niet zo hoog is.

Toen ben ik overgestapt naar UPC Fiber Power 120. (Download: 120 Upload: 10)

En vervolgens ging ik van dezelfde bron downloaden en kwam ik op 4MB/s uit!

Schijnbaar lag het dus niet aan de bron van de download maar aan mijn eigen internet, want ik zou dus eigenlijk 4MB/s ook moeten kunnen halen met UPC Fiber power 60.

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is 8mb niet 8000kb? Ik ben ook erg benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij een goed idee als je deze vraag aan UPC stelt. Dan mogen zij het beantwoorden...
(wel het antwoord hier even neerzetten :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal de vraag bij UPC neerleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besodemiederd vinden wij zo'n grappig woord, wij belgen, gebruiken dat woord nooit. We weten trouwens niet wat het betekend... misschien zoiets als "bedrogen" ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, belazerd of bedrogen, Vandaag. Leuk he :-)

Antwoorden (7)

Een paar weken geleden heb ik in de krant gelezen dat UPC de snelheid zou 'knijpen' hoewel ze dat zelf natuurlijk ontkenden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor zover ik weet ligt de snelheid van downlaoden ook aan de voorzieningen van de verzender van het produkt. als dat over een boemellijntje moet, dan zal het ook lang duren.
het is overigens maar een gok, want eigenlijk heb ik er niet zo veel verstand van.
verder ben ik van mening dat niet te vlug overal een complot achter gezocht moet worden. als kleine speler op welke markt dan ook hebben wij allemaal nogal vlug last van het calimero effect. maar of dat ook altijd terecht is.
journalisten die er over schrijven (tenzij het kenners zijn) geloof ik ook niet altijd. het blijkt maar al te vaak dat die ook maar op schrijven wat ze hebben van horen zeggen, zonder dat ze het natrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de internet providers zeggen dat ze dat geven wat je aan abbonement heeft wat jij zegt over upc, dat zou je inderdaad sneller internet moeten hebben. Maar wat eigenlijk nu gebeurd is dat de consument flink word opgelicht want ze geven langer na niet de juiste snelheid door wat jij als abbonement heb en dat is bij elke provider.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met Fiber Power kun je die snelheden alleen maar halen als je tot aan je voordeur glasvezel hebt liggen en dat is maar bij heel weinig mensen tot nu toe.
Maar ja dat gaan die providers natuurlijk niet vertellen, want dan verkopen ze die dure producten niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een 100Mbit glasvezel. Dus ik moet 10 mb per seconde up en down hebben feitelijk. Praktisch is dat ook minder. Ik haal 5 mb per seconde down en 2 mb per seconde up. Dus het is overal zo. Maar een halve terabyte per dag downloaden kan wel

We worden besodemieterd, ook door de providers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besodemietert is een groot woord. Veel providers adverteren met snelheden tot wel .........mbit maar vermelden nooit de minimale stream waaraan het moet voldoen. Daar kun je dan beter naar vragen voor je een abo neemt.
De provider war ik voor werkte adverteerde met een 20 mb up verbinding maar kwam niet in beweging eer streams 600 kb of mider waren.
Ze zeggen wat ze doen namelijk je zult nooit sneller dan 20 mbit kunnen downloaden.
Helaas zijn er veel slimme jongens bezig die exact weten waar zwakheden van mensen liggen en hoe ze daar juridisch juist maar moreel verwerpelijk mee moeten omspringen om geld te genereren.
Ik zal een voorbeeld noemen. Provider komt met een pakket aanbieding waarbij de maandprijs voor abo internet en bellen samen iets goedkope zijn dan Wat de kpn per 2maanden rekent voor een telefoon abo.
Een oudvrouwtje let ff niet goed op en weet wel wat ze bij de kpn betaald maar beseft niet goed dat dat voor een periode van 2 maanden is. Ze sluit per telefoon een abo af en denkt goedkoop uit te zijn. Niks aan de hand zou je zeggen maar nu sturen ze die vrouw een opzegbrief als de opzegtermijn verstreken is, de dame in kwestie in het geheel niet i.b.v. computer betaald nu voor tenminste 1 jaar de abo prijs voor internet en telefoon terwijl ze alleen de telefoon gebruikt.Vergeet ze een maand van tevoren op te zeggen dan hopla zit ze er weer een jaar aan vast.
T`ja en op dit biveau wordt tegenwoordig veel geld verdiend over de ruggen van, veeluit, zwakke groepen.
Draw your own conclusions m.i. zit er een luchtje aan maar dat is heel persoonlijk maar deze dame betaald 12 x 29.90 ipv 6 x 34.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar hebben we onze callcentre medewerkster weer :) Begin nu wel een beetje nieuwschierig te worden naar dat boevenpraktijken boekje van je :) +1 voor jou
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik het zo stellen. Internet is een betrekelijk nieuw medium dat is een feit. Ik heb de introductie van viditel nog mee gemaakt en was lid 625. Dat was de voorlopen,je kon met een akoustisch modem tot wel 1200 baut sneleid halen. Wetten zijn veelal oude vastgelegde waarde. Omdat intenet nog zo nieuw is koopt het eigelijkdaarop vooruit. Dit resulteert in praktijken door slimme snelle jongens en binnen de wet (die er vaak nog niet is) maar niet binnen wat vroeger heette dwang, dwaling en bedrog.
Het te laat sturen van een opzeg brief valt volgens mij onder bedrog, het doien voorkomen van maandelijkse prijzen als ware het 2 maandelijkse prijzen riekt naar dwaling en het niet leveren van beloofde streams is bedrog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was de hint altijd: Zeg dat je gaat verhuizen naar het buitenland (waar ze geen internet kunnen leveren) maar weet niet of dat nog werkt... Maar gelukkig is de wet er wel steeds mee bezig. Nu nog maar max 1 jaar abonnement (daarna maandelijks opzegbaar) toch moet je idd goed opletten want achter alle pakketten zitten vaak de snelle slimme jongens. Maar helaas is dat tegenwoordig bijna bij elk product. Zelfs de goede doelen zijn vaak niet meer te vertrouwen..
Hou er rekening mee dat het gaat om 60Mbps en 120Mbps en niet om 60MBps en 120MBps. Er zit een groot verschil tussen Mb (magebit) en MB (megabyte) Een Megabyte is namelijk 8x zo groot als een Megabit. Dus met een 60Mbps abonnement kan je maximaal 7,5MB per seconden downloaden. Met de 120Mbps is dit 15MB p/s. Dit maximale word bijna nooit gehaald. Hou rekening met vele vertragings factoren. Toch zie je dat je met het nieuwe abonnement wel bij dubbel zo snel bent geworden. Staar je dus niet dood op de mooie cijfers die je krijgt voor geschoteld. Ook hoop ik dat je voor de 120Mbps abonnement wel een goede router hebt staan (met een hoge WAN LAN/WLAN verbinding)? Er zijn namelijk niet veel routers die deze snelheiden goed kunnen verwerken (ook hier ligt namelijk de echte snelheid lager dan de max. snelheid)

2 aanbevolen routers zijn voor 120Mbit:
- Linksys WRT610N
- Sitecom WL-308

Hopelijk heb je hier wat aan. :)