Kan een laptop zo makkelijk doorbranden?

Wij hebben thuis een laptop waar we met z'n allen erg veel op aan het werk zijn. Hij staat dus ook van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (en soms 's nachts) aan. De laptop wordt best wel snel warm en ook omdat hij soms wel 2/3x per dag aan de oplader moet zijn mijn ouders bang dat de accu doorbrand. Is hier een grote kans op dat de accu doorbrand?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe komen je ouders hierbij? Hoe vaak hoor je het (behalve als je vaak techsites bezoekt (en dan nog) dat accu's van laptops doorbranden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gebeurd wel, maar het is totaal geen bron van commotie, althans de laatste keer dat ik een onrustige menigte toe moest spreken dat het allemaal wel meeviel kan ik me niet herinneren :D. Ik ken niemand die zich er druk om maakt. Geheel terecht met het aantal gevallen wereldwijd per jaar. at deze spontane ontbrandingen ongerelateerd zijn aan het gebruik van de laptop Jups dat is nog wel het belangrijkste aspect in dit hele verhaal.

Antwoorden (3)

Nee, dat mag nooit gebeuren. Als dit wel zou gebeuren (bij een originele accu) zou een bedrijf alle accu's/laptops moeten gaan vervangen. Bedrijven testen hier dus enorm op en als het wel zou gebeuren zou dit enorme imagoschade tot gevolg hebben.

Het is niet onmogelijk, maar dat is het ook niet bij ander gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus voor het antwoord met een kleine toevoeging: Zorg dat de onder- en achterkant van de laptop vrij zijn.
Als de laptop op een (zachte) bank of bijvoorbeeld een deken staat, kan het zijn dat de ventilator niet genoeg lucht kan aanzuigen en de laptop oververhit raakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als hij op die manier oververhit raakt, dan raakt vooral de CPU oververhit en alsnog niet de accu. Maar idd voor het algemene gebruik is dat altijd goed advies.
bamibal
9 jaar geleden
Moderne computers schakelen zichzelf uit als de CPU te warm wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar de CPU is niet de accu en de accu is niet de CPU.
Nee.

Er is voor een accu geen enkele reden om door te branden door veel opladen. Accu's zijn gemaakt om opgeladen te worden. Een accu kan hooguit langzaam capaciteit verliezen, dus na een aantal jaar moet je hem misschien wel vervangen, maar je doet heus wel een heel poosje met zo'n accu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het kan alleen zijn dat je computer zijn accu steeds slechter wordt. En dat je hem na een aantal jaar gewoon moet vervangen.