Waarom is mijn CPU zo warm?

Mijn CPU is 71C en als ik een applicatie erbij open word hij snel 85 en valt hij weer iets terug naar 70/75. Ik ben geen game aan het doen en heb weinig open staan. Ook is mijn CPU maar 10% Gebruikt.

Dit zijn alle specificaties mijn mijn PC.
Ik heb hem nog maar 2 maanden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Een CPU bestaat uit miljarden weerstanden en transistoren die allemaal elektrische energie omzetten in warmte. Door dat alles in een verdraaid klein chippie te persen met maar weinig koelend oppervlak zal de temperatuur behoorlijk oplopen.
Zeker als de kloksnelheid zo hoog mogelijk is opgevoerd.
Dat is gewoon pure fysica.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Misschien een onhandeige formulerin van mij. Ik bedoelde dat de fabrikant de kloksnelheid zo hoog mogelijk opvoert.
De eerste processoren hadden een klokfrequentie van 1MHz. Tegenwoordig al meer dan 3GHz. Dat is 3000 keer zo snel, en in principe 3000 keer zoveel warmteontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geld voor alle cpu's, zegt niets over het gegeven dat deze te heet wordt.
Mogelijk zit e.e.a. onder het stof, dan koelt het ook niet goed. Luchttoevoer, ventilator en overige delen stofvrij maken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat heel snel, binnen één maand heb je al lichte stofvorming.
mogelijk gebruik je niet de juiste cpu koeler, is de cpu koeler niet (goed) aangesloten of defect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je hem zelf gebouwd?

3 dingen kan ik bedenken:
- Geen koelpasta gebruikt tussen de CPU en de koeler
- Koeler zit er scheef / verkeerd op
- Er zit nog een plasticje o.i.d. op de koeler die er vergeten is af te halen

Anders is het eigenlijk onmogelijk dat de CPU zo warm wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4(lees reacties onder de vraag zelf)
-Er zit een standaardkoelertje op ipv een losse CPUkoeler.