Wat gebeurt er met terug gebrachte electronica?

Electronica die terug komt bij de winkel en niet stuk is. Wat doen ze hiermee? Vaak is folie van kabeltjes opengemaakt etc. en ziet het produkt er niet meer nieuw uit. Gaat dit terug naar de fabrikant om verkoop klaar te maken of slaan ze dit op voor de uitverkoop? Of naar een opkoper?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Die gaat naar de recycling. Die produkten zijn inkoop zo goedkoop, en repareren is zo duur (als het al mogelijk is) dat ze daar echt niet aan beginnen.
10 jaar geleden
Dat hangt heel sterk van het product af. Er zijn producten die meteen worden afgeschreven door de winkelier of de fabrikant. Dan gaan ze inderdaad naar de stort. Het kan ook zijn dat de fabrikant ze terughaalt. Dit kan voor een eigen recycling programma zijn, om onderdelen eruit te halen die voor andere reparaties gebruikt kunnen worden, of om het product toch weer op te lappen en dan refurbished te verkopen. Het blijkt maar al te vaak dat producten in de praktijk niet stuk zijn, maar verkeerd gebruikt. Ook kan het zijn dat een winkelier er in zo'n geval gewoon een kortingssticker op plakt. Het gaat er maar net om wat in financieel opzicht het meest interessant is voor winkelier en fabrikant.