het onweert hier nu erg en mijn ps3 staat op stand-by is de kans groot dat het bliksem inslaat?

kan hem nu ook niet uittrekken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Die kans is heel erg klein, maar het kan wel.
Veel apparatuur is tegenwoordig beveiligd tegen te veel spanning, echter wat vaak vegeten wordt, dat de bij een bliksem inslag de spanning van de bliksem zich ook via de grond, de aarde van het net kan binnen komen, het komt dus via de grond onder je huis de aarde binnen en daar is de beveiliging niet op berekend, dus alles stuk, vaak dan ook niet verzekerd.
Ook is het mogelijk bij een inslag, dat er rondom de inslag( b.v. tuin) even een heel sterk elektromagnetisch veld ontstaat, dan gaat ook apparatuur dat niet is aangesloten stuk!!!
Ook kan de bliksem ergens in de kabel slaan en komt dan via jouw kabel het huis binnen.
Dus altijd de stekker en de kabelaansluiting er uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.

Andere antwoorden (4)

Als je geen overspanning meter ertussen hebt zitten, is het inderdaad verstandig om al het spul wat elektrisch gevoed wordt, eruit te trekken. Een inslag kan een piekspanning veroorzaken waardoor je apparaten kapot gaan. Een aardlekschakelaar kan er ook uit klappen maar dan moet de piekspanning wel iets langer aan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is niet extreem groot, maar omdat het ding aanstaat geeft hij wel een lichte elektromagnetische lading af, wat wel (als het heel dichtbij onweert) wat aan kan trekken.
Zou de stekker er voor de zekerheid toch uittrekken of op zijn minst het ding uitzetten. De bliksem is hier vorig jaar ingeslagen en in de hele straat was alle apparatuur kapot, ook dingen die op stand-by stonden.
oh ja, en vergeet niet te genieten van het onweer he, kan zo mooi zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat stukje van lichte elektromagnetische lading is klinkklare onzin, elektrische lading heeft het apparaat niet en de elektromagnetische straling is zo gering dat er geen enkele invloed op de onweerswolk te verwachten is. Bliksem wordt alleen aangetrokken door geaarde, liefst spitse geleiders.
Ook grote metalen voorwerpen die niet geaard zijn kunnen bliksem aantrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm dan vraag ik me af hoe het kan dat de bliksem is ingeslagen in het aardappelveld van de kweker waar ik werk :)
Kleine kortsluiting bij ons thuis, waarschijnlijk wel in de PS3 zelf, en hij deed het niet meer. De PS3 is erg gevoelig voor verkeerde stroomspanningen, dat is al bekend. Voordeel is wel dat je bij dit soort ongevallen binnen de garantie altijd een nieuwe krijgt.

Daarnaast is de inslagkans natuurlijk erg klein, ik zal er niet op rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is niet meer kans dat de bliksem inslaat
maar als hij inslaat kan je ps3 crashen
ik zou de stekker er gewoon even uithalen