mag een supermarkt een google playcard verkopen van 100 euro aan een jongentje van 10 jaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Games
3.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Is dit een theoretische vraag of een praktische?
Is de code al ingewisseld?! Waarschijnlijk is de vraag waar je antwoord op wil hebben.
"Mijn zoon van 10 heeft een playcard van 100 eu gekocht zonder mijn toestemming. Heb ik recht om dat bedrag terug te vorderen van de verkoper.
(Maar dat is mijn interpretatie.)
Er zijn namelijk situaties te bedenken dat dit mag en geen problemen oplevert. Zoals een vader die een zoon opdracht geeft de kaart voor hemzelf te halen.

Antwoorden (1)

Ja dat mag, als hij toestemming heeft van zijn wettelijk vertegenwoordiger, als niet loopt de verkoper het risico dat die de aankoop teruggedraaid kan worden.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/kind-heeft-overeenkomst-gesloten-kan-ik-er-vanaf

Heeft uw kind een overeenkomst gesloten voor bijvoorbeeld een sms-dienst of een abonnement op een sportschool? Of heeft hij een duur product gekocht? Dan had de verkoper uw toestemming moeten vragen. Heeft hij dat niet gedaan? Dan kunt u de overeenkomst ongedaan maken.

Kinderen jonger dan 18 jaar mogen beslissingen niet altijd zelfstandig nemen. Volgens de wet mogen zij alleen iets kopen als een van hun ouders (of hun voogd) daarvoor toestemming heeft gegeven. Dat geldt ook voor het sluiten van overeenkomsten voor bijvoorbeeld abonnementen of diensten. De verkoper mag zo’n overeenkomst niet sluiten zonder toestemming van de ouders. Soms moet u hiervoor uw handtekening zetten, maar vaak kunt u ook in de winkel zeggen dat u akkoord gaat.

Moeten de ouders altijd toestemming geven?
De ouders hoeven de toestemming niet altijd 'echt' te geven. Koopt uw kind bijvoorbeeld een klein product, zoals een schoolagenda of een boek? Dan mag de verkoper ervan uitgaan dat u hier toestemming voor hebt gegeven. Voor welke producten of diensten dit geldt, hangt af van de omstandigheden. Zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Zo mag een kind van 17 jaar duurdere dingen kopen dan een kind van 8.

Sluit uw kind een overeenkomst voor een dienst, bijvoorbeeld een streamingdienst of een abonnement? Dan geldt deze overeenkomst vaak voor een langere periode. Daardoor kunnen de kosten behoorlijk oplopen. In zo'n geval mag de verkoper er niet zomaar van uitgaan dat de ouders toestemming hebben gegeven. Hij mag de overeenkomst daarom niet zonder uw toestemming sluiten.

Wat kan ik doen als ik van de overeenkomst af wil?
Heeft uw minderjarige kind iets gekocht of een overeenkomst gesloten zonder uw toestemming? En mocht de verkoper er ook niet van uitgaan dat u toestemming had gegeven? Dan hebt u het recht om de overeenkomst ongedaan te maken ( te ‘vernietigen’). De verkoper moet dan het product terugnemen of de dienst terugdraaien. En u krijgt uw geld terug.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Er treedt natuurlijk wel een complicatie op als de code al is ingewisseld.